Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexicaanse markt vanaf nu ook open voor Belgische appelen

De zoektocht naar nieuwe exportbestemmingen voor Belgisch fruit is een van de topprioriteiten voor de fruitsector na het wegvallen van de Russische markt. Na het verkrijgen van toegang tot de Canadese, Braziliaanse, Thaise en Vietnamese markt is nu Mexico aan de beurt om hun markt van 129 miljoen consumenten te openen specifiek voor Belgische appelen.

Het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties zette de afgelopen jaren samen met het FAVV alles op alles om op een correcte manier markttoegang te creëren voor Belgisch fruit op nieuwe afzetmarkten. Dit is zeker geen gemakkelijke oefening omdat men steeds rekening moet houden met de specifieke eisen van het land van bestemming.

Concreet betekent het dat er duidelijke afspraken moeten gemaakt worden tussen het exporterend en het importerend land. Donderdag kwam dan het positieve bericht dat Mexico bereid is om Belgische appelen toe te laten op de markt. "Dit is weerom een eerste, weliswaar kleine, stap in de richting van het openen van nieuwe bestemmingen. Vorig jaar kregen we het bericht dat onze peren toegelaten werden tot de Mexicaanse markt van 129 miljoen consumenten  en ondertussen zijn de eerste containers met peren verscheept", aldus VBT.

Naast de inspanningen op het vlak van het openen van nieuwe exportmarkten blijft de groente- en fruitsector zwaar investeren in promotie van het fruit op zowel de interne als de exportmarkt. VLAM voorziet hiervoor in 2021 een budget van ruim € 1,7 miljoen. Een deel van dit bedrag wordt geïnvesteerd in het verder ontwikkelen van markten in landen waar we toegang gecreëerd hebben. Dit is zonder meer noodzakelijk omdat in al die nieuwe exportbestemmingen de afzetmarkten nog effectief dienen uitgebouwd te worden.

De Belgische fruitsector zit in zeer zwaar weer. "Dat is voor iedereen duidelijk. Willen we dit tij keren dan zullen extra inspanningen gedaan moeten worden door de diverse actoren op het terrein. In het verleden heeft de fruitsector bewezen zeer veerkrachtig te kunnen reageren op crisissen. En daar geloven we ook nu in, want voor gegarandeerd kwalitatieve producten als Belgische appelen en peren zal er altijd interesse bestaan", besluit VBT.

Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek
Verbond van Belgische 
Tuinbouwcooperaties (VBT)
Tiensevest 136
B-300 Leuven
+32(0)1620 0080
info@vbt.eu     
www.vbt.eu       

 

Publicatiedatum: