Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nacho Juárez, Anecoop (Spanje):

"Het ziet er naar uit de we ongeveer even veel kaki’s als vorig jaar zullen afzetten"

De Spaanse coöperatie Anecoop, een van de grootste citrustelers in Europa en de belangrijkste teler van Rojo Brillante kaki’s, is onlangs het nieuwe seizoen begonnen. In de herfst en de winter neemt vooral citrus een prominente plaats in in de fruitafdeling van de supermarkten. Nacho Juárez, hoofd Citrus bij Anecoop en Carlos Nemesio, hoofd Kaki’s, analyseren de uitdagingen voor het komende seizoen en de sleutelaspecten om dit jaar te kunnen slagen, evenals de trends op rassenniveau.

Welke verwachtingen hebben jullie voor het citrus dit jaar, nu de volumes iets hoger zullen uitvallen?

We denken dat het een interessant seizoen wordt met inderdaad een herstel van de teelt, zij het dan alleen in de eerste maanden. We vertrouwen er ook op dat er in de meeste markten een goede vraag zal zijn naar deze categorie fruit.

Denken jullie dat de vraag naar citrus zo hoog zal blijven?

De consumptie zal een mooi niveau halen, maar de hausse van tijdens de lockdown in de lente in Europa komt waarschijnlijk niet meer terug.

Maken jullie je veel zorgen over mogelijke, onbetaalbare importheffingen voor sinaasappelen en clementines in het geval van een harde Brexit?

Dit is zeker een thema waar we mee zitten, want het zou een regelrechte aanval zijn op de citrusteelt in de EU. Op de Britse markt hebben we ook steeds meer te maken met concurrentie van niet-EU-landen van het noordelijk halfrond. Die zullen zeker profiteren van deze situatie.

De sector lijkt te kiezen voor latere rassen om het strijd met het zuidelijk halfrond aan het begin van het seizoen te vermijden. Hoe doen de teelt en afzet van het vroege ras Clemensoon het, sinds jullie ermee aan de slag zijn? Kan het concurreren met de late rassen van overzee?

Clemensoon is een ras dat de consument die waarde hecht aan een goede clementine zeker tevreden kan stellen. We zien al een trouwe markt in Frankrijk, Italië en Spanje. Het product wordt er zeer gewaardeerd.

 

Anderzijds is er zeker concurrentie met de overzeese mandarijnen en met de vroege Satsuma’s. Alle Spaanse vroege mandarijnen botsen in Europa op de groeiende volumes mandarijnen van het zuidelijk halfrond. Maar hoe veeleisender de consument qua smaak, hoe beter voor de afzet van bijvoorbeeld de Spaanse Clemensoon.

Zijn jullie van plan nieuwe rassen aan te planten?

Voortdurende rassenvernieuwing maakt deel uit van onze roadmap. Geleidelijk aan komen onze boomgaarden van Tarocco bloedsinaasappelen en andere, niet-exclusieve mandarijnenrassen in productie. Binnenkort kunnen we ook nieuwe Navels aanbieden.

Wat zijn jullie verwachtingen voor het kaki-seizoen?

We sloten 2019-2020 af met een afzet van 162.000 ton Persimon-kaki’s, een record voor Anecoop.

Op sectorniveau zal de oogst dit jaar lager uitvallen als gevolg van de weersomstandigheden, plaagdruk en omdat een aantal telers er de brui aan heeft gegeven. Maar dankzij de toetreding van een nieuwe partner in 2019, namelijk COAGRI uit de provincie Valencia, zal die oogstdaling voor Anecoop nog wel meevallen. Het ziet er naar uit de we ongeveer evenveel kaki’s als vorig seizoen zullen afzetten, ook al moeten we voorzichtig zijn met onze voorspellingen, want de plagen kunnen nog roet in het eten gooien.

Wat de markt betreft zijn we optimistisch. Er zal minder fruit beschikbaar zijn, maar het is wel van uitstekende kwaliteit en ook de maatvoering is goed. We hopen dat dit zich vertaalt in mooie prijzen.

Hoe kan worden voorkomen dat de prijzen naar beneden duikelen, zoals vorig jaar?

Zoals het er nu uitziet, staan we er veel beter voor dan vorig jaar. De sleutel om te voorkomen dat de prijzen een duikvlucht nemen, is een goede coördinatie van het aanbod, iets waar we de Persimon Groep, onder leiding van Anecoop, al vanaf het begin aan werkt. Maar deze filosofie moet door de hele branche worden gedeeld om echt resultaten te kunnen halen op de markten. Dit soort maatregelen moet zeker dit jaar, nu we het voordeel hebben van een lager aanbod en minder concurrentie, zijn vruchten kunnen afwerpen.

Wordt er ook dit jaar evenveel geïnvesteerd in campagnes om de consumptie van kaki te stimuleren?

De investering in promotiecampagnes zal vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. De gemiddelde consumptie van kaki in Europa haalt bij lange na nog niet het niveau van het andere fruit in de schappen van de supermarkt, dus promotieacties zijn wel nodig. Om nieuwe markten aan te boren en de kaki onder de aandacht te brengen – want in veel landen is het nog een grote onbekende –, doet Anecoop samen met de oorsprongsbenaming Kaki Ribera del Xúquer, het kwaliteitszegel voor het ras Rojo Brillante, een belangrijke investering in een intense promotiecampagne in landen zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Canada, Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië. Voor deze gezamenlijke campagnes kan de oorsprongsbenaming ook rekenen op de steun van Valenciaanse Gemeenschap, de Europese Unie en het Spaanse Agentschap voor Buitenlandse Handel (Icex).

Anecoop zal ook zelf aanvullende promotieacties voeren in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Polen, Wit-Rusland, Tsjechië, Servië, Slowakije en Slovenië, vooral op social media, TV en in samenwerking met de klanten in de verkooppunten.

Hoe zien jullie de situatie in voor de export buiten Europa in coronatijden?

De internationale markten zijn momenteel niet gesloten en zelfs zeer actief ondanks de pandemie. We denken niet dat de Europese grenzen dicht zullen gaan, omdat we het ons economisch gezien gewoonweg niet kunnen permitteren.

Toch heerst er een zekere ongerustheid omtrent de beslissingen die bepaalde voor de export strategische landen kunnen nemen. In enkele landen van bestemming buiten Europa zouden de grenzen gedeeltelijk kunnen sluiten en dat zou dan zeker een effect hebben op de uitvoer.

Voor meer informatie: anecoop.com

Publicatiedatum: