Tholen – Vandaag op de World Food Day, de dag dat wordt stilgestaan bij wereldwijde voedselvraagstukken en duurzame oplossingen, komt Bonduelle met een aantal beloftes die moeten leiden tot een verduurzaming van landbouw en een gezondere voeding en past bij de visie van het bedrijf. “Onze missie is door plantaardige voeding een betere toekomst te creëren,” aldus Ilonka Audenaerde, General Manager Bonduelle Benelux. “En dat is nodig, want onze gezondheid, en die van de planeet, gaan achteruit. “
Ilonka Audenaerde, General Manager Bonduelle Benelux
Tekorten in conserven naar het einde van het seizoen toe
De coronacrisis heeft de belangstelling voor gezonde voeding bij de consumenten in ieder geval vooruit geholpen. Met conserven- en diepvriesgroenten stond Bonduelle bovendien niet aan de verkeerde kant van de lijn. “In de eerste twee weken van de lockdown zagen we in heel Europa opeens een stijgende vraag naar groenten in conserven en diepvriesproducten,” vertelt Ilonka. “Na deze hamsterweken zakte de vraag naar conserven weer naar het oude niveau maar de vraag naar diepgevroren groenten bleef structureel hoog. Onze voorraad programma's voor dat jaar waren echter niet bedacht op deze explosief gestegen vraag en hadden een impact op onze voorraden. Dat zorgde aan het eind van onze programma’s en met de start van de nieuwe oogst hier en daar voor wat tekorten van enkele dagen tot enkele weken. Per groente verschilde dat echter sterk. Enerzijds zag je immers een verschil in de verkoop van bepaalde producten en anderzijds start niet ieder seizoen op hetzelfde moment. De consument meer bewust maken dat onze groente vers uit het seizoen komt, is overigens een van onze beloftes.”
Een andere impact op de programma’s van Bonduelle is het veranderende klimaat. “Onze telers hebben dit jaar voor de zoveelste keer te maken gehad met droogte. Dat was met de oogst dit jaar goed te merken. Vooral in de groene groentes als doperwten en tuinbonen zagen we een reductie in de volumes van rond de 30-40% in Europa. Ook dat maakt het soms lastig onze programma’s te vullen.”
Beide voorbeelden onderstrepen het belang om werk te maken van een duurzamere landbouw en gezondere voeding met meer aandacht voor plantaardige producten. Bonduelle heeft daarom de doelstelling uitgesproken zich in 2025 te kunnen aansluiten bij het B Corporation certificaat. “Dit certificaat wordt toegekend aan bedrijven die zich inzetten voor maatschappij en milieu en daaraan blijven werken. Het is daarbij niet ons streven om de beste van de wereld te worden maar de beste vóór de wereld. Dat we nu inzetten op duurzame landbouw en ons sterk maken voor gezonde, plantaardige voeding voor een wereldbevolking van tegen de 10 miljard mensen tegen 2050.
De zeven beloftes
De beloftes van Bonduelle zijn opgedeeld in twee pijlers: duurzame landbouw en duurzame voeding. Onder de noemer duurzame landbouw belooft Bonduelle groente altijd vers uit het seizoen en van de volle grond te halen. “We zien dat kassen ook bijdragen aan het voeden van de wereldbevolking maar waarom zou je als consument niet gewoon kiezen voor groente uit het seizoen, die buiten groeit in de natuur. De tweede belofte heeft betrekking op alternatieve technieken in de teelt om de bodemkwaliteit en biodiversiteit te beschermen. Als derde belofte in deze pijler willen we ons richten op het verminderen van de gewasbeschermingsmiddelen die we inzetten en juist gaan zoeken naar alternatieven.”
In de tweede pijler voor meer gezondere voeding belooft Bonduelle geen overbodige toevoegingen meer te gebruiken in haar producten, biologische producten aan te bieden, gebruik te maken van duurzame verpakkingen en belooft Bonduelle ook plantaardige inspiratie te voorzien aan chef-koks om zo de consumptie van dierlijke producten te verminderen.
Makkelijk scoren?
Wie de beloftes van Bonduelle erop naleest kan zichzelf afvragen of dit voor het bedrijf niet een inkoppertje is. “De beloftes zijn gericht op het creëren van bewustzijn enerzijds en beweging om te verduurzamen anderzijds,” vertelt Friek van Helden, innovation manager bij Bonduelle. “Je zou kunnen zeggen dat een deel van onze speerpunten meer gericht is op bewustzijn richting de consument toe. Denk aan duurzame verpakkingen van blik, waarbij je ruim 96% kan recyclen tot staal, en altijd verse seizoensproducten. Mensen hebben nog altijd het idee dat groenten in blik, pot of in de diepvries minder vers is dan groenten en fruit in het verssegment. Echter, als de oogst van bijvoorbeeld de doperwten weer begint zijn deze tussen de 4-12 uur verwerkt bij ons en staan ze klaar voor de distributie naar de supermarkten. Dat kan je niet altijd zeggen bij de producten in het verssegment, omdat ze langer onderweg zijn om van het land naar de consument / het bord te komen.”
Toch benadrukt Friek dat dit niet betekent dat Bonduelle nu een paar beloftes aankondigt die ze allang hebben ingewilligd. “Neem nu onze belofte als het gaat om pure producten, dus minder gebruik van toegevoegde middelen als suiker of zout, dat is een proces waar we al jaren mee bezig zijn om dat af te bouwen. Dat vergt tijd om mensen aan de smaak te laten wennen. Daarnaast zetten we ook in op een duurzame landbouw bij onze telers met minder bestrijdingsmiddelen en biologische producten. Ook dat is nog een uitdaging voor ons en nog lang geen gelopen race.”
“Een deel van de beloftes komt ook terecht op het bordje van onze aangesloten telers,” vertelt Friek. “Wij hebben echter de specialisten in huis die onze aangesloten telers kunnen helpen om tot een meer duurzamere landbouw te komen en komen ze ook tegemoet aan de juiste prijs voor hun producten. Dat zal de producten weliswaar duurder maken maar dat zal men over moeten hebben voor een duurzamere landbouw. Bovendien zien we dat onze telers ook tevreden zijn over de afspraken die we maken. Elk jaar maken we immers nieuwe prijsafspraken maar wel met telers die al jaren bij ons zijn aangesloten.”
Voor meer informatie:
Bonduelle Benelux
Postbus 28058
5602 JB Eindhoven
www.bonduelle.nl