Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Jahn - Brillopak

Is nu voor AGF-verpakkers de tijd gekomen om te automatiseren?

De afgelopen jaren staan verwerkers in toenemende mate onder druk om te bezuinigen op arbeid, zowel vanwege de toegenomen kosten als vanwege de steeds lagere beschikbaarheid van arbeidskrachten. In het VK werd deze situatie nog verergerd door Brexit, omdat veel buitenlandse arbeidskrachten, waarvan sommigen al jaren in het VK verbleven, besloten terug te keren naar hun eigen land. De nieuwste uitdaging is Covid, waardoor arbeidskrachten vanwege de social distancing-regels niet langer dicht bij elkaar kunnen werken, en dat in een tijd waarin de vraag naar verse voedingsmiddelen een vlucht heeft genomen. Is nu dan toch de tijd gekomen om nog eens naar automatisering te kijken? 

Eén bedrijf dat dankzij haar jarenlange ervaring perfect gepositioneerd is om bedrijven te helpen bij het automatiseren van hun pakstations is Brillopak.

"Nu we buitenlandse arbeidskrachten zien vertrekken, moeten we ons afvragen hoe we onze bedrijven en pakstations over vijf jaar denken te runnen," begint David Jahn, directeur van Brillopak.

Brillopak voltooide onlangs een verpakkingsautomatiseringsproject bij de bekende Britse hardfruitteler Adrian Scripps, waardoor dit bedrijf haar productie fors heeft kunnen verhogen. "Dit was een project dat drie jaar in beslag heeft genomen," legt David uit. "Het is een geweldig voorbeeld van de manier waar Brillopak het liefst werkt, met een gefaseerde aanpak van de automatisering. Als bedrijven het testen, verbeteren we het, waarna we aan de volgende fase beginnen tot het bedrijf uiteindelijk geheel geautomatiseerd is en minimaal risico heeft gelopen. Zij hebben ook geleerd van hun fouten bij de eerste implementaties zonder verzonken kapitaal. Het geheim is om deze weg te plannen met het eindpunt in gedachten."

Adrian Scripps is een bedrijf dat zich sterk op technologie richt. "We automatiseerden hun zes lijnen in drie fases. Fase 1 bestond uit het optimaliseren van de doorvoer op twee manuele verpakkingslijnen door de ontwikkeling van het pakstation, waarmee de verwerkingssnelheid met 15% kon worden verhoogd. De tweede fase was gericht op het volledig automatiseren van twee lijnen, waaronder een verpakkings- en een palletiseerlijn. De laatste fase bestond uit het automatiseren van vier lijnen met onze UniPAKer waarmee we de verwerkingssnelheid met 20% konden verhogen ten opzichte van de voorgaande fase."

"Het reduceren van arbeid is een overweging maar het is de productiviteit per individu waarin we echt geïnteresseerd zijn," zegt James Simpson, algemeen directeur bij Adrian Scripps. "Dankzij onze investeringen in automatisering is de productiviteit per persoon fors hoger dan voorheen. In 2013 verwerkten we 2,5 tot 5 verpakkingen per minuut per persoon en nu zijn dat er 15 per minuut per persoon. Dat is het drievoudige."

Het automatiseren van de verpakkingslijn bestaat uit meer dan alleen het verpakken en automatiseren. Krattenbeheersystemen kunnen eenvoudig worden gebruikt om de kratten automatisch op de lijn te plaatsen. Een gemiddelde pallet bevat 250 lege kratten. De Crate DESTAKer van Brillopak neemt de palletlading kratten en stapelt ze één voor één af om ze vervolgens op één of meerdere lijnen te plaatsen. Het kost één persoon vier minuten om een palletlading kratten op te zetten en men hoeft pas 250 kratten later weer terug te komen. Dit is vaak een druk gedeelte van het pakstation en de social distancing-eisen maken het verwerken van de kratten problematischer. 

Eén gebeid waar steeds meer belangstelling voor lijkt te bestaan zijn optische systemen. Brillopak maakt al een aantal jaren gebruik van optische technologieën, in eerste instantie om er zeker van te zijn dat hun robots een consistente grijppositie hebben, ongeacht de plaats van het product op de transportband. 

Recent werkte Brillopak nog samen met het Manufacturing Technology Centre, een onderzoeksorgaan van de regering, om te kijken naar zeer snelle geautomatiseerde kwaliteitsborgingssystemen. "Het enige met automatisering is dat de rol van de persoon die voorheen verantwoordelijk was voor de kwaliteitsborging verdwijnt. We hebben een systeem ontwikkeld dat producten op zeer snelle lijnen kan selecteren en uitwerpen, met een snelheid van 800 tot 900 units per minuut. Het zal verontreinigingen, misvormde producten en al het andere dat niet standaard is, detecteren en met hoge snelheid van de lijn verwijderen."

Een ander voorbeeld hiervan is het PaKQC optische systeem van Brillopak voor appelen, dat automatisch het aantal appelen in de verpakking checkt, nagaat of er geen appelen beschadigd raakten tijdens het sealen en of er geen lege zakken in de krat zijn gekomen. Eerst werd dit met de hand gedaan maar nu hebben de robots hun eigen QC-assistent. 

Om verder te lezen over de automatiseringsoplossingen van Brillopak bij Adrian Scripps, klik op www.brillopak.co.uk

Voor meer informatie:
David Jahn
Brillopak
djahn@brillopak.co.uk 

Publicatiedatum: