Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Liao Qiang van Holy Fresh Fruit:

"Het probleem is branding en niet zo zeer de kwaliteit van Chinees fruit"

Het Chinese druivenseizoen begint elk jaar in mei. Dit jaar is de markt echter zwak sinds het uitbreken van Covid-19. Ook het areaal is vergroot, waardoor de markt verzadigd raakt. Daarom is de totale export in vergelijking met voorgaande jaren gedaald. Liao Qiang van de gespecialiseerde fruitexporteur Guangdong Holy Fresh Fruit vertelt over de huidige omstandigheden op de Chinese fruitmarkt. Hij schetst ook de problemen die de Chinese fruitmarkt op dit moment ondervindt en welke oplossingen er nodig zijn waardoor Chinees fruit zich kan gaan onderscheiden op de internationale fruitmarkt.

Areaalvergroting en onachtzaamheid verstoren de markt
Holy Fresh Fruit exporteert een aantal druivensoorten, waaronder Red Globes, Sunshine Rose, Summer Black, Crimson en pitloze witte druiven. Het bedrijf exporteert meer dan 1.000 containers druiven naar diverse landen in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. "Dit seizoen hebben we een aanzienlijk financieel verlies geleden op de verkoop van Sunshine Rose druiven en Sapphire druiven. Door de uitbraak van Covid-19 is de vraag naar deze twee variëteiten plotseling gedaald."

"Een groeiend aantal bedrijven hebben het marktpotentieel van Sunshine Rose druiven ontdekt en besloten om zelf deze premium druiven te gaan telen. De plotselinge uitbreiding van het areaal heeft de markt overspoeld met Sunshine Rose druiven. Het aanbod op de markt is veel groter dan de vraag van de consument, waardoor de prijs onder druk komt te staan. Bovendien zijn er verschillende handelaren die de kwaliteit van het product in hun haast maar voor lief nemen om maar zo snel mogelijk te kunnen profiteren van de goede Sunshine Rose markt," legt Liao uit.

"De prijs van Sunshine Rose druiven was ongeveer 40 yuan (€5,06) per pond tijdens het piekverkoopseizoen in Yunnan, maar de druiven in Hunan werden verkocht voor slechts 4 yuan (€0,50) per pond. De vraagprijs is bijna tien keer lager dan in Yunnan. Dit is niet alleen moeilijk voor druiventelers die met veel zorg en aandacht druiven van topkwaliteit verbouwen, maar het is ook verwarrend voor de consument."

“Het probleem is branding, niet de kwaliteit van het fruit”
Liao: "De toegevoegde waarde van Chinese druiven is op dit moment relatief laag. Vergelijk ze met bijvoorbeeld sinaasappelen. Sommige Chinese sinaasappelen voldoen aan de hoge normen voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt. En het Chinese seizoen loopt niet synchroon met het sinaasappelseizoen op het zuidelijk halfrond, wat de Chinese sinaasappeltelers bepaalde voordelen biedt. Maar het merendeel van de Chinese sinaasappelen is bestemd voor relatief low-end markten in Zuidoost-Azië."

"De exportprijs van Australische sinaasappelen ligt rond de € 12,86 – € 17,15 per karton van 8 kg, terwijl Chinese sinaasappelen van dezelfde kwaliteit en in dezelfde verpakking slechts voor € 6-€7,72 per karton van 8 kg worden verkocht. De lage prijs is de eerste indruk die veel overzeese kopers van Chinees fruit hebben en die indruk is dat het goedkoop is. De lage prijs duidt echter niet noodzakelijkerwijs op een slechte kwaliteit van het product. Over het algemeen is dit een probleem van branding in plaats van de kwaliteit van het product."

Op de vraag hoe je een sterk merk voor Chinees fruit kunt creëren, zegt Liao: "Ten eerste, de normen zijn essentieel. Van plantagebeheer tot verwerkingsfaciliteiten en transport, al deze segmenten van de toeleveringsketen vereisen strenge normen. Op deze manier kan het fruit worden geclassificeerd in sorteringen die de kwaliteit van het product weerspiegelen. Dat is de enige manier om de marktwerking soepel te laten verlopen. Alleen dan kan Chinees fruit concurreren op de internationale markt."

"Ten tweede vereist de professionalisering van de fruitteelt technologische ondersteuning. De Chinese sinaasappelsector heeft geprofiteerd van de studie van nieuwe plantagetechnologie, hightech verwerkingsinstallaties, technologie voor het behoud van de naoogst en track-and-trace ivd-technologie in de koude toeleveringsketen.
En ten derde moeten de verpakkingsmethodes worden vernieuwd. Sommige bedrijven besteden veel aandacht aan de kwaliteit van het product, maar verpakken hun fruit nog steeds in oude dozen. Wanneer consumenten oude verpakkingen zien, gaan ze ervan uit dat de kwaliteit van het product vergelijkbaar is."

Project om de kwaliteit van fruit te verhogen
Holy Fresh Fruit organiseerde een project voor "De integratie van de sinaasappelsector" in Laibin City, Guangxi, afgelopen juni. Het bedrijf introduceerde een bekend Chinees merk van geautomatiseerde, gedigitaliseerde selectie-apparatuur. De geautomatiseerde selectieapparatuur heeft zes dubbele banden voor in totaal twaalf selectielijnen met een dagelijkse verwerkingscapaciteit van meer dan 400 ton.

De selectieapparatuur is eenvoudig te bedienen. De laserselectieapparatuur controleert de zoetheid en zuurgraad van sinaasappelen, sorteert het uiterlijk, sorteert het fruit op grootte en onderzoekt elk afzonderlijk fruit op vlekken, schimmels of andere beschadigingen. De selectieapparatuur creëert een uniform systeem dat de productkwaliteitsnormen in de sinaasappelsector vaststelt en voldoet aan de eisen van verschillende klanten.

Over Holy Fresh Fruit
Guangdong Holy Fresh Fruit heeft verschillende boomgaarden in China. Hun eigen geregistreerde merken SpriFresh en HolyFresh zijn al goed ingeburgerd op de Chinese markt en in het buitenland. Het bedrijf exporteert voornamelijk naar markten in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Azië.

Holy Fresh exporteert ongeveer 50.000 ton fruit per jaar. "Het creëren van een Chinees fruitmerk dat toegevoegde waarde creëert is een zware verantwoordelijkheid die ons veel tijd heeft gekost om te bereiken. Maar iemand moet het doen. We hopen dit concept te verspreiden onder andere specialisten in heel China en zo de verdere ontwikkeling in de Chinese fruitsector te ondersteunen," besluit Liao.

Voor meer informatie:
Liao Qiang
Guangdong Holy Fresh Fruit Co., Ltd.
+86 18682055436
WeChat ID: David984745
What: 86-18682055436
www.sprifresh.com

Publicatiedatum: