Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Resultaten allereerste Belgische Appel- & Peeronderzoek bekend

"Appels en peren zijn twee van de absolute paradepaardjes van het Belgisch fruitassortiment. Hoe is het echter gesteld met de kennis van binnenlandse consument omtrent deze lekker gezonde parels van eigen bodem? BelOrta nam de proef op de som in het allereerste “Grote Belgisch Appel- & Peeronderzoek", aldus BelOrta. 

Dat zowel appels als peren een belangrijk onderdeel van de Belgische fruitmand vormen mag niet verbazen. Al merkt BelOrta wel duidelijke verschillen tussen beide producten. Eén derde van alle Belgen geeft aan meestal voor appels te kiezen wanneer ze nood hebben aan stuk fruit. Meer dan 9 op 10 Belgen verklaart dan ook appels lekker tot zeer lekker te vinden en 7 op 10 van de ondervraagden heeft steeds appels in huis. Bovendien is de liefde voor appels constant te noemen met 70 procent van alle Belgen die het hele jaar rond appels eet. Ook peren belanden regelmatig in de snackdoos van de Belgische consument. Bijna 90 procent van alle respondenten geeft aan wel eens peren te eten, met als topperiode de herfstmaanden (meer dan 1 op 3 eet vooral peren in van oktober tot december). Meer dan 8 op 10 Belgen, tot slot, geeft aan peren lekker te vinden.

"Hét ideale tussendoortje"
Gevraagd naar de favoriete eetmomenten voor appels verklaart meer dan 9 op 10 Belgen appels regelmatig als tussendoortje te eten. De helft van alle respondenten eet dan weer af en toe appels bij het avondmaal. Opvallend is dat slechts 1 op 3 Belgen appels consumeert bij het ontbijt. Nochtans ben je met een appeltje bij de ochtendmaaltijd meteen vertrokken voor een dag vol energie. Betreffende peren merken we een gelijkaardige verdeling. 90 procent van alle Belgen eet peren als tussendoortje, de helft tijdens de middagpauze en 4 op 10 bij het ontbijt.

Rekening houdende met bovenstaande mag het niet verbazen dat appels en peren vooral als snack uit het vuistje geconsumeerd worden. Een tweede frequente culinaire toepassing van deze fruittoppers vind je in allerhand desserts, waaronder taarten, cakes, ijs, crumbles etc. Bijna 7 op 10 Belgen vindt appels bovendien nog steeds onmisbaar in rode koolgerechten.

Voorkeur voor binnenlandse soorten
7 op 10 van alle Belgen geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor Belgische appels en peren. Het overgrote merendeel hieronder zegt bovendien nog meer op origine te letten sinds de uitbraak van de COVID-crisis. 15 procent van alle ondervraagden eet meer Belgische peren sinds de start van de Coronapandemie medio maart.

Ondanks alle goede wil ontbreekt het de Belgische consument niettemin vaak aan de nodige kennis om de juiste keuze te maken op de winkelvloer. 70 procent van alle Belgen weet dat de Jonagold appel in België geteeld wordt. Wat andere inlandse appels, waaronder de Boskoop en Elstar, betreft scoort de Belg echter veel lager, met minder dan 30 procent die correct het land van herkomst kunnen inschatten. 6 op 10 Belgen herkent de Conference peer als binnenlands product. Slechts 3 op 10 van alle respondenten herkennen eveneens de Belgische origine van Durondeau en Doyenné du Comice peren. Evenzeer opvallend is dat de herkenningsscores bij respondenten jonger dan 45 jaar duidelijker lager liggen in vergelijking met deze van respondenten boven 45 jaar.

BelOrta zet lokaal appel- en peerassortiment in de kijker met gloednieuwe campagne
"Vandaag lanceren we een fonkelnieuwe campagne – gedreven door o.a. onze nieuwe radiospots, een grootschalige online actie en partnerships met enkele verbazend plezante merken uit eigen land – waarmee we het BelOrta hardfruitassortiment in de spotlights zetten", zegt Belorta. 

Voor meer informatie:
Glenn Sebregts
BelOrta
Tel. : +32(0)15 565 272
glenn.sebregts@belorta.be  
www.belorta.be   

Publicatiedatum: