Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italianen verwachten goede kiwioogst

In Italië wint de gele kiwi aan populariteit, maar desondanks neemt de groene kiwi 75% van het totale areaal in beslag, gele kiwi 24% en rode kiwi 1%.

“De verwachting voor dit seizoen is niet zo goed. De binnenlandse teelt is zelfs gekrompen, omdat de niet volgroeide kiwi’s een enorme impact hebben op de planten. In Calabrië zijn veel nieuwe plantages die het tekort gedeeltelijk zouden kunnen compenseren. Dorì verwacht een opbrengst van ongeveer 400 ton. De oogst is op 8 september van start gegaan en rond 20 september wordt het op de markt gebracht. De kwaliteit van de kiwi’s is erg goed en de gemiddelde productie is minimaal 40 ton per hectare,” zegt Giampaolo Dal Pane, voorzitter van Dorì.

Marco De Nadai van Kiwi Passion bevestigt dit. “Dit jaar zullen we voor de eerste keer letterlijk de vruchten plukken van onze planten, die nu drie jaar oud zijn. De verwachting is dat we 250 ton rode kiwi’s zullen hebben en 200 ton gele.”

Door de telers in de gaten te houden is het mogelijk om de trends te analyseren. “Het klopt dat er recentelijk veel gele kiwi’s zijn geplant, maar toch geven we de voorkeur aan groene. Er is minder mankracht nodig voor dit gewas en het sterft minder snel af”, zegt Francesco Maule, eigenaar van ExoticPlant in Cisterna di Latina.

“Het groene kiwiras Meris wordt erg gewaardeerd door Italiaanse, Portugese, Franse en Spaanse telers. Als wij in Italië concurrerend willen zijn, moeten we innoveren. We moeten dit moment van verandering benutten om ons te wapenen tegen andere opkomende, Europese concurrenten,” concludeert Dal Pane.

Publicatiedatum: