Turkse exporteur zet alles op alles

"Elke klant wil druiven van topkwaliteit en dat houdt ons dit hele seizoen al bezig"

Het Turkse druivenseizoen heeft tot nu toe een moeilijke periode achter de rug. Hoewel het aanbod vergelijkbaar is met vorig jaar, ontbreekt het op bepaalde markten aan vraag naar druiven. Een exporteur hoopt van de situatie te profiteren door zijn klanten te bewijzen hoe toegewijd hij is, zelfs nu het seizoen moeilijker is.

Het zijn drukke tijden voor het Turkse druivenseizoen, maar niet zo druk als exportbedrijf Eren Tarim had gewild. Volgens Coskun Eren van Eren Tarim is dit jaar de vraag naar druiven in het algemeen gedaald. "De opbrengst lijkt hetzelfde te zijn met een kleine daling ten opzichte van vorig jaar. Volgens mij is er wat teelt betreft niet veel veranderd. Alleen is de vraag trager dan vorig jaar. Ik denk dat het niet alleen met Turkse druiven te maken heeft, maar met alle druiven. Mensen eten gewoon niet zoveel druiven als vorig jaar. Er zijn natuurlijk wel markten waar de vraag hoog is, zoals in Duitsland, Rusland, Wit-Rusland en Polen. De protesten in Wit-Rusland hebben de vraag tijdelijk vertraagd, maar nu komen de orders weer binnen."

Hoewel de teeltkosten hoger liggen, hebben ze op potentiële klanten minder effect. Dit is te wijten aan het feit dat de buitenlandse valuta's momenteel sterk zijn. Eren: "De teeltkosten zijn ongeveer 25% hoger dan vorig jaar, maar dat is te verwachten. Alles is dit jaar ongeveer 25% duurder.Covid-19 heeft de kosten van vrijwel alles verhoogd, er is minder personeel, maar toch zijn de uitgaven hetzelfde gebleven, dus deze combinatie heeft er volgens mij voor gezorgd dat de teeltkosten omhoog zijn gegaan. Maar de buitenlandse valuta zijn ook een beetje gestegen, dus vanuit het oogpunt van de klant zijn de prijzen relatief gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar."

Ondanks dat het een uitdagend seizoen is, is Eren vastbesloten om er het beste van te maken. Hij heeft het gevoel dat een bedrijf in moeilijkere tijden zijn ware gezicht laat zien en zijn bedrijf heeft zich voorgenomen om zijn toewijding aan zijn klanten te tonen. "Op dit moment zijn we nog steeds aan het oogsten, druiven in koelopslag aan het plaatsen en aan het verladen. Dit jaar ben ik enigszins teleurgesteld door het gebrek aan vraag. Als de vraag laag is, heb je het perfecte product nodig als je in de markt wilt blijven. Hierdoor hebben we elk product drie keer gecontroleerd voordat we het oogstten, verpakten en verlaadden. Daarom is het moeilijker om dit jaar druiven van exportklasse te vinden."

"Het positieve van dit alles is de kans om onszelf te verbeteren. Hoe moeilijker het seizoen, hoe duidelijker de verschillen met de concurrenten worden. Dit seizoen was en is nog steeds moeilijker dan normaal. Door de lage vraag, de hoge prijzen en de behoefte aan topkwaliteit van elke klant heeft ons team het hele seizoen alles op alles laten gezet. Maar ik geloof dat dit onze bekwaamheid en toewijding aan onze klanten zal bewijzen."

"Het druivenseizoen kan in tweeën worden gesplitst; de vollegrondsdruiven en de kasdruiven. Het product kan zonder problemen tot 90 dagen in de koelcel blijven staan, dus het seizoen kan behoorlijk worden verlengd. Op dit moment hebben we Sultanas Seedless, Red Globe, Rezaki en een verscheidenheid aan blauwe druiven. De vollegrondsdruiven zullen eind oktober aflopen, maar we beginnen nu al het goede product in de koelopslag te zetten om het in november en december af te zetten. Het seizoen duurt dus tot december. Pre-orders worden altijd op prijs gesteld, omdat het ons helpt te weten hoeveel we moeten opslaan. Normaal gesproken slaan we elk jaar ongeveer 500 ton druiven op in de koelruimte."

Voor meer informatie: 
Coskun Eren
Eren Tarim
+90 533 695 5802
coskun@erentarim.com  
www.erentarim.com  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven