Pera de Lleida (BOB)

Het is weer tijd voor de Conference-peer uit Lleida

De Spaanse journalist en zakenman Tatxo Benet heeft onlangs het startschot gegeven voor de pluk van de Conference-peer met oorsprongsbenaming Pera de Lleida.

"Ik ben heel verheugd het fruit uit de provincie Lleida te mogen promoten en meer bepaald hun peren met oorsprongsbenaming. Toen ik vroeger in Lleida verbleef bij mijn familie die ook fruitbomen had, gingen er al stemmen op om de waarde van dit goede fruit in de verf te zetten en om werk te maken van een moderne en efficiënte distributie. Nu, sinds een paar jaar, is dit werkelijkheid geworden, en er wordt nog elk jaar vooruitgang geboekt,” zegt Tatxo Benet.

Een kortere, maar kwalitatief hoogwaardige oogst
Dit jaar heeft de hitte ervoor gezorgd dat de pluk van de BOB Pera de Lleida 10 à 15 dagen eerder begint en dat in deze eerste week van augustus de oogst van de Blanquilla-peer overlapt met die van de Conference.

De Conference-peer, het laatste van de drie BOB-rassen, wordt normaal pas in de tweede helft van augustus geplukt en vertegenwoordigt 66% van de totale perenoogst met beschermde oorsprongsbenaming. Het vroegste ras, de Limonera, vertegenwoordigt 18% en Blanquilla is goed voor de resterende 16%.

Over het algemeen valt het appel- en perenseizoen in heel Europa korter uit dan gebruikelijk. De oogstramingen van de bedrijven die deel uitmaken van de oorsprongsbenaming komen dit jaar uit op circa 9,5 miljoen kilo peren, waarvan ongeveer driekwart zal voldoen aan de strenge eisen van de BOB Pera de Lleida.

De hitte heeft niet alleen de oogst vervroegd, maar ook een gunstig effect gehad op de Brix-graad. Zo komen de peren van de BOB Pera de Lleida met een optimale zoetheid en smaak op de markt. Ook de ruwheidsgraad van het Conference-ras is naar behoren.

Receptenboek
Op dit moment is de belangrijkste publiciteitsactie van de BOB Pera de Lleida de solidariteitsverkoop van het receptenboek "40 recepten op basis van Pera de Lleida", geschreven door de food designer Alexa Trilla uit Lleida. Met de verkoop wordt geld ingezameld voor de cliniclowns (https://www.cliniclowns.nl/)  op van de organisatie Pallapupas.

Promotieacties voor 2020-2021
Voor de promotie van de BOB Pera de Lleida wordt er dit seizoen gewerkt aan het vergroten van de aanwezigheid op sociale netwerken met recepten en voedingsadviezen. Er worden ook enkele acties op touw gezet om de BOB niet alleen dichter bij de consument te brengen, maar ook bij de telers uit de streek.

Voor meer informatie: https://peradelleida.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven