Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maurizio Zappatore, Orogel (Italië):

“Niet alleen corona draagt bij aan de groei van het segment diepgevroren groenten”

"De toename van de consumptie van diepgevroren groenten zet zich ook nu door, midden in de zomer en zonder lockdown," zo stelt Maurizio Zappatore vast, commercieel directeur van het Italiaanse Orogel. Hij maakt een balans op van de eerste helft van 2020 in vergelijking met 2019.

"Het organiseren van de productie, verwerking en afzet gedurende de lockdown is helemaal niet eenvoudig geweest, maar we zijn erin geslaagd om onze kwaliteitsnormen te handhaven zonder niet één keer de aanvoer te moeten ontbreken. Van 17 februari tot 3 mei is onze afzet van diepgevroren groenten aan de retail met meer dan 25% toegenomen. Maar ook in juni mochten we een mooie stijging van nog steeds 24,6% optekenen," zo vertelt Zappatore.

Het gaat dus om een groeitrend, niet enkel om een kortstondig fenomeen zoals de rush op ontsmettingsmiddelen of gist. Terwijl er in de retail een forse toename was, was er een terugslag in het foodservicekanaal, ook al is er de afgelopen weken weer sprake van een licht herstel van de consumptie in de horeca.

"Er is zeker een nieuwe groep consumenten bijgekomen die tijdens de lockdown regelmatig diepgevroren producten begonnen te kopen. En toen ze er de kwaliteit, het praktisch nut en het gebruiksgemak van inzagen, kwamen ze terug naar onze producten. Daar kunnen we alleen maar tevreden over zijn."

Dergelijke mooie cijfers zijn echter niet alleen het gevolg van de pandemie, ze hebben ook veel te maken met programmering en een reeks investeringen. "In de periode 2019-2021 investeerden we €80 miljoen in onze ontwikkeling, na €150 miljoen te hebben geïnvesteerd in de voorgaande zeven jaar. Sinds lang is ons voornaamste doel de kwaliteit van de producten. Onze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Getuige daarvan zijn de groeicijfers van het marktaandeel van sommige referenties van ons merk: van 22% tot 36%. Daarnaast produceren we ook artikelen onder de merken van de retailers, die ook stijgende cijfers laten zien."

Orogel werkt onder de vleugels van de Fruttadoro-groep, die enkele telersorganisaties rondom zich heeft weten te binden. "Een van onze doelstellingen – en daar houden we ons strikt aan – is dat de activiteit van de telers winstgevend moet zijn. Het begint immers allemaal met de kwaliteit van de groenten die onze partners leveren. We hebben drie fabrieken, in drie verschillende delen van Italië, waardoor we de verse groenten binnen een paar uur na de oogst kunnen verwerken en invriezen. Onze verwerkingscentra liggen in Ficarolo, in de regio Veneto, Policoro in Basilicata en Cesena in Emilia-Romagna."

Zappatore werkt al 26 jaar bij Orogel. In deze lange periode heeft hij bijgedragen aan de groei van het bedrijf, waarbij de resultaten jaar na jaar verbeterden. "We hebben veel aandacht gehad voor innovatie, wat tot mooie resultaten heeft geleid bij de herwaardering van de traditionele Italiaanse keuken via de herontdekking van producten en recepten die tegenwoordig moeilijk thuis te bereiden zijn zoals 50 jaar geleden. Dankzij de inzet van onze telers en de vooruitgang van de industriële processen zijn we in staat om de gezinnen producten van een hoge kwaliteit en tegen eerlijke prijzen aan te bieden," besluit Zappatore.

Voor meer informatie:
Gruppo Fruttadoro Orogel   
via Dismano 2600
47522 Cesena (FC) - Italië
+39 547 3771
info@orogel.it
www.orogel.it

Publicatiedatum: