Zeus over het aankomende Griekse kiwi- en druivenseizoen

"We verwachten dat de kiwiproductie met 15% tot 20% toe zal nemen"

Het op de markt brengen van nieuwe rassen is een spannend vooruitzicht en dit is exact wat het Griekse exportbedrijf Zeus van plan is, zowel voor druiven als kiwi's. Naast een geelvlezig kiwiras hoopt de exporteur de komende jaren ook diverse nieuwe druivenrassen te introduceren. Na geïnvesteerd te hebben in nieuwe machines en een pakstation is het bedrijf klaar om deze uitdaging aan te gaan. 

Christina Manosis, salesmanager bij Zeus, verwacht dat de kiwiproductie over de hele linie groter zal zijn dan vorig seizoen. "Dit is met name te danken aan het goede weer. We rekenen op een productietoename van 15% tot 20% ten opzichte van vorig jaar. We verwachten dat de oogst Crimson-druiven ongeveer vergelijkbaar zal zijn met die van vorig jaar maar we denken wel dat de kwaliteit veel beter zal zijn en de maten groter. We hebben ook proefpercelen aangeplant met het rode druivenras Jack Salute, een middellaat tot laat ras, en witte druivenrassen zoals Sugar Crisp, eveneens een laat ras, en Sweet Globe, een middelaat tot laat ras. We hopen dit seizoen de eerste Jack Salute-druiven te oogsten. Het de filosofie van ons bedrijf om voorop te lopen op de markt voor vers fruit door te telen waar de klant op zit te wachten onder het kwaliteitslabel van Zeus."

Zeus heeft geïnvesteerd in machines en een pakstation en het bedrijf verwacht dit proces dit jaar te voltooien. Manosis: "Dit jaar voltooien we de installatie van de volledige kalibratie- en verpakkingslijn voor onze kiwi's. Vorig jaar hebben we een gloednieuwe sorteermachine in gebruik genomen, die uitgerust is met camera's om externe gebreken op te sporen en om het fruit op interne kwaliteit te sorteren. Dit jaar hebben we deze investering voltooid met de installatie van volautomatische vullijn. We halen het maximale uit ons pakstation door op meerdere niveaus te werken, waardoor we flexibeler zijn en meer ruimte tot onze beschikking hebben." Dankzij deze extra investeringen hoopt Zeus een aantal nieuwe markten in Azië te kunnen betreden. "Zodra het kiwiseizoen aanbreekt, willen we ons direct richten op Thailand, Zuid-Korea, waarvoor Griekenland al een licentie heeft, en Vietnam. Het feit dat de Crimson-druiven van Zeus na een transittijd van 40 dagen deze bestemmingen in goede conditie bereikten, geeft ons het vertrouwen om de export van druiven naar deze markten het aankomende seizoen nog verder uit breiden," legt Manosis uit. 

Het zag er naar uit dat Griekenland Covid-19 redelijk onder controle had maar nu toeristen het land overspoelen, vreest Manosis dat er op korte termijn weer beperkende maatregelen zullen worden ingevoerd. "Ons land heeft de Covid-19-uitbraak over het algemeen zeer efficiënt weten te bedwingen maar door het toerisme is het aantal besmettingen weer opgelopen en dat heeft natuurlijk zo zijn gevolgen. We zullen rekening moeten houden met nieuwe beperkingen in ons dagelijks leven. Voor het druiven- en kiwiseizoen neemt Zeus alle noodzakelijke maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen en haar werknemers te beschermen. We zullen strenge gezondheidschecks invoeren, waarbij de temperatuur van de werknemers dagelijks wordt gemeten en lunchpauzes gespreid plaatsvinden. Verder worden alle ruimten dagelijks gedesinfecteerd. Een vervelende bijkomstigheid van de Covid-pandemie is dat we in 2020 niet meer deel zullen kunnen nemen aan vakbeurzen. In plaats daarvan zullen we een aantal videocalls met onze klanten organiseren."

 

Ondanks alle huidige uitdagingen verliest Zeus ook het milieuaspect niet uit het oog. "Hoewel Zeus onlosmakelijk is verbonden met premium druiven en kiwi's doet het nog meer dan dat. Kwaliteit betekent voor Zeus kwaliteit in alle aspecten, variërend van teeltmethoden, bedrijfsactiviteiten tot het welbevinden van haar personeel. Laten we ook educatie niet vergeten. Dit zijn we schuldig aan het milieu. Kwaliteit is niets wanneer natuurlijke hulpbronnen niet worden beschermd en mensen niet worden aangemoedigd om milieubewuster te leven. Wat als we onze klanten alleen een kwaliteitsproduct zouden leveren maar ons afvalstromen niet op milieuvriendelijke wijze zouden beheren, geen bedrijfsbeleid zouden hebben dat gericht is op een verantwoord gebruik van energie en plastic of niet kritisch zouden kijken naar de CO2-impact van onze teeltmethoden? Oog hebben voor het grotere plaatje is waar het om draait bij Zeus," zegt Manosis tot slot. 

Voor meer informatie: 
Christina Manosis
Zeus Kiwi S.A.
Tel: +30 2351 053559
Dir. Line: +30 2351 045395
Mob: +30 697 2822 075
christinam@zeuskiwi.gr  
www.zeuskiwi.gr


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven