"Onze nieuwe thuiscomposteerbare tray is een troef in een oververzadigde avocadomarkt"

Avocado's werden tijdens de lockdown tegen vrij hoge prijzen verkocht, maar de markt is de afgelopen weken volledig veranderd. "We hebben op dit moment te maken met een extreem overvloedig aanbod uit Peru. De Europese markt kan slechts tussen de 500 en 530 containers met avocado's per week opnemen, alle origines inbegrepen. In de afgelopen vier weken heeft Peru echter alleen al gemiddeld zo'n 600 containers verstuurd.

Er was zelfs een piek van 707 containers die in week 21 Peru verlieten en in week 24 in Europa aankwamen. Dit is een nieuw record in de geschiedenis van de avocado, aangezien dit volume dat door slechts één herkomst wordt verzonden zelfs het grootste volume is dat ooit is geïmporteerd, voor welke herkomst dan ook," zegt François Bellivier, ontwikkelingsmanager bij Capexo.

Frankrijk, de grootste verbruiker van avocado's in Europa, heeft vooral te lijden onder dit overschot: "De Europese landen werken met programma's die ze goed respecteren. Wanneer er een overschot aan product is dan wordt dit meestal naar Frankrijk gestuurd. Op dit moment, en vooral op de Rungis markt, is er dus een zeer groot volume aan avocado's."

"De piek in Peru zou eind volgende week voorbij moeten zijn"
Door deze situatie zijn de prijzen drastisch gedaald. "De markt is letterlijk ingestort. Zelfs voor producten van de hoogste kwaliteit zijn de prijzen de concurrentie niet waard. En hoewel de verwerking in Peru volgend weekend een piek zou moeten bereiken, dreigt deze situatie nog een paar weken te duren, misschien wel tot eind juli."

Voorlopig is volgens François de kwaliteit goed. Hij legt echter uit dat de overvloedige aanvoer zal leiden tot enige vertraging in de voorraden, wat op zijn beurt kan leiden tot kwaliteitsproblemen.

"Met de Covid-19-crisis zien we een toename van de vraag naar onze verpakte producten"
In de context van een verzadigde markt is differentiatie belangrijk. "We hebben grote verwachtingen van onze nieuwe thuiscomposteerbare tray. Het is duidelijk een troef in deze situatie waarin de concurrentie hevig is. Wij zijn immers de enigen die een plasticvrije en volledig composteerbare verpakking aanbieden. Naast het voldoen aan de vraag op het gebied van milieubescherming, ligt het ook in lijn met de toenemende vraag naar verpakte producten als gevolg van de Covid-19-crisis."

"Het beheer van de volumes naar herkomst is essentieel voor promotieacties"
"We zouden Peru moeten aanmoedigen om de export sterk te verminderen of in ieder geval uit te stellen tot het einde van de teeltkalender, zoals dat in 2018 is gebeurd. Idealiter zou het begin van het winterseizoen minder belast moeten zijn. De huidige situatie is problematisch en dat is vooral te wijten aan het onevenredig grote aanbod. We hadden inderdaad een overlap in het aanbod tussen de Olmos-regio - vertraagd door de beperkingen van Covid-19 - en de Chavimochic-regio. Dit was de oorzaak van de fenomenale piek in mei, een maand waarin de productie over het algemeen al hoog is. Daarnaast ging de Amerikaanse markt niet open."

Om het maximale aantal avocado's op de markt te verkopen, hebben de agenten van de sector zich moeten organiseren: "Grote retailers speelden het spel door middel van promotionele acties, waardoor we werden gedwongen onze prijzen te verlagen, wat een positief effect kan hebben op de consumptie. Met de komst van het product uit Chili, waarvan we nu al weten dat dit aanbod te laag is, is het zeer waarschijnlijk dat bij een goede consumptie en een lager aanbod de prijzen zullen stijgen."

"Naarmate het areaal toeneemt, moet de vraag in Europa groeien"
François wijst ook op het belang van het door de WAO (World Avocado Organisation) toegewezen budget voor de ontwikkeling van de avocadoconsumptie in Europa. "De vraag neemt natuurlijk elk jaar toe in Europa, maar het is nog steeds nodig om het budget voor promotie te verhogen. De Verenigde Staten profiteren met 80 miljoen euro voor 320 miljoen inwoners. In Europa, met een markt van 450 miljoen inwoners, bedraagt het toegewezen budget echter nauwelijks meer dan 2 miljoen euro, hetzelfde budget als in Azië. Maar omdat het areaal steeds verder toeneemt, zullen we waarschijnlijk weer te maken krijgen met nieuwe records van aankomsten en zal de noodzaak om de markt te ontwikkelen nog dringender worden," concludeert François.

Voor meer informatie:
François Bellivier
Capexo
+33 1 41 73 23 00
Mobiel: +33 6 75 03 76 54
f.bellivier@capexo.fr
www.capexo.fr


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven