Nele Moorthamers - Zespri Europa

"We zien de online vraag stijgen"

Dit seizoen verwacht Zespri zo'n 155 mln trays (omstreeks 600.000 ton) kiwi's te oogsten, waarbij het percentage Zespri SunGold wederom dat van de groene Zespri kiwi's zal overtreffen.

"De sector heeft ongelooflijk hard gewerkt om ondanks de uitdagingen van de Covid-19-crisis al het fruit veilig te kunnen plukken, verpakken en verladen. Deze grote inzet heeft er in combinatie met de vroege oogst voor gezorgd dat we ons fruit dit seizoen eerder op de markt konden brengen. De sector had tot de week eindigend op 29 mei al 69,1 mln trays verladen en dat is ruim vier mln trays meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en zes mln trays meer dan in het seizoen 2018," zegt Nele Moorthamers, waarnemend algemeen directeur Zespri Europa. 

"In totaal heeft de sector al 27 van de 50 charterschepen voor dit seizoen geladen, wat tot nu toe dit jaar neerkomt op ongeveer 6.500 containers. We zijn blij te kunnen meedelen dat de oogst van dit seizoen inmiddels naar markten over heel de wereld is verladen."

"Een aantal van onze charterschepen heeft de haven van Zeebrugge en de Zuid-Europese havens Tarragona en Vado al bereikt en het fruit is al op de markt gebracht, wat betekent dat ons Europese seizoen vroeg van start is gegaan. We voelen ons gesterkt door de goede vraag naar ons fruit in Europa, een markt waar we de afzet van verse AGF toe zien nemen. Deze trend komt overeen met de aantrekkende vraag die we momenteel op al onze grote markten bemerken.

Hoewel het nog vroeg in het seizoen is, ervaart Nele de lokale vraag naar Zespri kiwi's als zeer bemoedigend. Het seizoen van de groene Nieuw-Zeelandse kiwi's begon half mei en de vraag naar het Nieuw-Zeelandse fruit was sterk. 

"Evenals op onze andere internationale markten houden we ook in Europa de consumentenvraag en actuele economische situatie als gevolg van Covid-19 nauwlettend in de gaten omdat deze veel impact kan hebben op de koopkracht later in het seizoen. We hebben onlangs ons wereldwijde aanvoerseizoen beëindigd en we zijn tevreden over zowel het seizoen dat we achter de rug hebben als over de resultaten die we hebben behaald. We willen onze leveranciers en partners bedanken die ondanks de problemen veroorzaakt door de Covid-19-pandemie door gegaan zijn met het leveren, verpakken en vermarkten van onze heerlijke kiwi's in heel Europa. Onze leveranciers en partners blijven een belangrijke bijdrage leveren aan de successen die wij gedurende het jaar behalen." 

Vrijwel alle Nieuw-Zeelandse SunGold kiwi's zijn verpakt en stromen vlot door richting onze klanten en consumenten. Ondanks alles zegt Nele dat het bedrijf stukken voor loopt op eerdere seizoenen en dit getuigt van de grote inzet van de sector die er altijd naar is blijven streven om haar fruit aan consumenten over de hele wereld te kunnen leveren.

"Hoewel het nog vrij vroeg in het afzetseizoen is, heeft de directie van Zespri een leidraad ontwikkeld met betrekking tot de rendementsverwachtingen voor telers. In de meest recente richtsnoer  is de afnemende onzekerheid binnen de toeleveringsketens en markten weergegeven nu het seizoen vordert. Men moet ook niet vergeten dat het toepassen van de Covid-19-maatregelen heeft geleid tot hogere kosten en meer complexiteit gedurende het oogstseizoen  dit jaar," legt Nele uit. 

De Covid-19-pandemie vormde een uitdaging met name omdat er al vroeg knelpunten in Chinese containerhavens ontstonden. 

"Het feit dat Zespri gecharterde reeferschepen gebruikt, heeft ons een grote mate van controle en zekerheid omtrent onze vrachtcapaciteit gegeven. We blijven samenwerken met onze logistieke partners om er zeker van te zijn dat we over verschillende transportmogelijkheden kunnen beschikken om de oogst van dit seizoen te exporteren. Tot nu toe loopt het tempo van het verladen van het fruit ruim voor op vorig seizoen."

"We zitten nog in de eerste fase van het afzetseizoen en hebben nog geen volledig beeld van de impact van Covid-19 op het koopgedrag van consumenten. We weten echter wel dat de consumentenvraag naar vers, gezond fruit dat rijk is aan vitamine C, zoals onze kiwi's, momenteel zeer sterk is. Dit seizoen zullen de marketingprogramma's in het teken staan van de nieuwe Zespri-merkidentiteit en onze slogan 'to make your healthy irresistible', waarmee we consumenten aan willen moedigen te kiezen voor Zespri kiwi's en waarbij we de nadruk leggen op het hoge vitamine C-gehalte van het fruit. We hebben al veel positieve reacties gekregen op onze campagnes via social media, en dan met name op onze Kiwi Brothers-campagne, die dit seizoen ook naar Europa zal worden uitgerold. Hoewel er op sommige markten meer schapruimte dan normaal beschikbaar is, merken we ook dat de online vraag wereldwijd toeneemt. Deze trend is meer uitgesproken in Azië dan in andere delen van de wereld maar Covid-19 zou er weleens toe kunnen leiden dat dit afzetkanaal ook buiten Azië gaat groeien. We hebben onze uitgaven aangepast om meer in home media te investeren en hebben het aantal online reclames uitgebreid om beter in te kunnen spelen op de sterke vraag die we momenteel zien."

Voor meer informatie:
Nele Moorthamers
Zespri International (Europe)
Posthofbrug 10 bus 3
B-2600 Berchem
+ 32 3 201 08 05
Nele.moorthamers@zespri-europe.com   
www.zespri.eu         


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven