Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan M. Coello, Patatas Meléndez:

"Nu de Franse aardappel van de markt verdwenen is, is het wachten op de Spaanse nieuwe aardappel"

De oogst van de vroege nieuwe aardappelen is al begonnen in sommige delen van Andalusië en Murcia, ook al zijn de volumes nog beperkt. Het seizoen is vroeg op gang gekomen, maar nu zorgen de regens toch voor vertraging bij het rooien.

"We hopen begin mei volop aan de slag te gaan en constantere hoeveelheden op de markt te brengen", legt Juan Manuel Coello uit, de directeur van Patatas Meléndez, het grootste telers- en afzetbedrijf in Spanje met een marktaandeel van 19,1% en een omzet van €88 mln. "Over het algemeen zullen de opbrengsten per hectare hoger zijn dan vorig jaar en zijn er iets grotere maten in Andalusië. Ook de kwaliteit ziet er op het eerste gezicht goed uit”, voegt hij eraan toe.

“Vóór de coronacrisis hadden we verwacht dat er nu nog ontzettend veel Franse consumptieaardappelen op de Spaanse markt zouden zijn, maar dat is helemaal niet zo. Daarom staan we te popelen om van start te gaan met Spaanse nieuwe aardappelen. We hopen op een goede vraag zowel in Spanje als in de rest van Europa. Bij Patatas Meléndez zetten we steeds meer in op nieuwe aardappelen, zowel van Spaanse als van andere origine, omwille van hun culinaire kwaliteiten”, zegt de directeur van het bedrijf.

Sinds het uitbreken van de pandemie in Europa is de afzet van aardappelen aan de retail en de online-verkoop toegenomen, terwijl er anderzijds aanzienlijke verliezen zijn door het wegvallen van de horeca en de verwerkende industrie.

“In de eerste week na de aankondiging van de noodtoestand in Spanje verviervoudigden de bestellingen van de supermarktketens. Na het hamstergedrag van de eerste weken blijft de afzet nog steeds ongeveer 30% hoger dan normaal. Toch is de sluiting van de horeca en het wegvallen van de verwerkende industrie een aderlating. De voor dit segment bestemde rassen, zoals Agria, raken we aan de straatstenen niet kwijt. Ook de afzet op de groothandelsmarkten valt behoorlijk tegen, hoewel het in het begin nog goed ging. Elk kanaal heeft gewoon zijn eigen behoeften en een ras dat in het ene kanaal goed loopt, doet dat niet noodzakelijk in een ander. Wie volledig gericht is op de verwerkende industrie, is nu de pineut. Gelukkig is ons bedrijf actief in elk van de kanalen”, zegt Juan Manuel Coello.


Het online-verhaal is ook een onverwachts succes voor het bedrijf. “Er zijn producten waarvan de online verkoop exponentieel is gegroeid. Vóór de coronacrisis was de aardappel helemaal geen product dat online werd gekocht, maar nu is de afzet via onze eigen online-shop en via Amazon tot onze eigen verbazing niet te stoppen en ik denk dat die trend zich in de toekomst zal doorzetten. Deze pandemie is het consumentengedrag op de korte en middellange termijn aan het veranderen. Het komt er nu op aan de consument nauwlettend in de gaten te houden om ook zicht te krijgen op de lange termijn”, zegt de directeur.

Patatas Meléndez heeft onlangs de failliet verklaarde aardappelfabriek van Integral Potato SL overgenomen met behoud van de banen. Ook zal het de nodige investeringen doen in de nieuwe faciliteiten. “Met deze overname voegen we nog eens 5.200 m2 toe aan onze fabrieksoppervlakte van 24.000 m2, wat neerkomt op een toename van de productiecapaciteit met ongeveer 30%. Gezien de huidige situatie zal de overname ons in staat stellen de productie te intensiveren om de aanvoer aan al onze klanten te garanderen”.

Als donatie in de strijd tegen Covid-19 heeft het bedrijf uit Valladolid onlangs een foodtruck opgesteld bij het noodhospitaal in het congrescentrum Ifema in Madrid om dagelijks 800 voedselpakketten te bezorgen aan de ongeveer 400 vrijwilligers. Daarnaast heeft het ook al drie vrachtwagens aardappelen geschonken aan het goede doel.

Voor meer informatie:
Juan Manuel Coello
Patatas Meléndez
Tel: +34 983 812 920 (Spanje)
jm.coello@patatasmelendez.com
www.patatasmelendez.com

Publicatiedatum: