Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miguel Gonzalez, MG Fruit:

"Opleving ananasmarkt zie ik alleen gebeuren als importeurs hun volumes drastisch beperken"

Tholen - Ananas is één van de producten die momenteel extra zwaar geraakt worden door de Corona-crisis. "We zien toch een tendens dat er specifieke vraag is naar de basic producten, die als gezond bekend staan en vaak langer houdbaar zijn. Klassiekers als citrus, bloemkool, broccoli en paprika's zijn bijvoorbeeld veelgevraagd. Dat geldt niet voor de meer exotische producten als ananas, meloenen, mango's en avocado's", constateert Miguel Gonzalez van MG Fruit.

"Dat heeft uiteraard met de portemonnee te maken, maar voor de luxere producten moet je ook in de stemming zijn. En die stemming ontbreekt, want niemand is blij op het moment", constateert de ervaren importeur. "Daarbij is bijvoorbeeld voor de ananas - nog meer dan bijvoorbeeld voor meloenen - de horeca en foodservice een grote afnemer en die mis je nu volledig."

"Ook is het aanbod tussen week 15 en 25 door de natural flowering normaal al groot. Nu de Noord-Amerikaanse markt ook zo goed als dicht is, maakt dat de afzet er niet eenvoudiger op", constateert Miguel. Gevraagd wat de markt nog enigszins zou kunnen doen opleven, antwoordt hij: "Dat zie ik op het moment alleen gebeuren als importeurs hun volumes reduceren of zelfs stoppen. Dan zou je een periode minder aanbod en vriendelijkere prijzen kunnen krijgen, maar ook daar word je nu niet rijk van."

Hoewel de prijzen van de kwalitatief goede, verse ananas nog tussen de 8 en 10 euro ligt, zijn er volgens Miguel veel oudere voorraden die de marktprijzen drukken en voor veel minder geld worden aangeboden. "Al met al is het onzekerheid troef. Het enige wat je zelf kunt doen, is alert zijn en optimistisch blijven. Zo zijn we het Spaanse steenfruitseizoen weer gestart met de eerste aankomsten van de watermeloenen. Daar gaan we ons nu meer op focussen."

Voor meer informatie:
Miguel Gonzalez
MG Fruit
Handelscentrum ZHZ 49-60
2991 LD Barendrecht
Tel: 0180-745470
Mob: 06-51267933
miguel@mgfruit.nl  
www.mgfruit.nl