Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernd Kugelmann, PfalzBio:

"Moeilijke arbeidsmarkt houdt de concurrentie bij daslook beperkt"

Het daslookseizoen is in Duitsland officieel begonnen – de oogst is tot nu toe eerder klein, maar vanaf deze week worden er echter stabielere volumes verwacht. Bernd Kugelmann van PfalzBio uit Kandel heeft deze week al circa 1000 kg van de specialiteit geoogst.

"Tijdens het hoofdseizoen verwachten we tot wel 10 ton per week. Na vier tot zes weken, uiterlijk eind april, is het dan ook al weer voorbij met de daslook voor dit jaar", aldus Bernd. Dit jaar zijn de omstandigheden alles behalve ideaal voor de oogst van het wilde kruid, dat uitsluitend op de licht zure, vochtige grond van het loofbos in de schaduw groeit. "Vanwege de korte stormen en de schorskever heerst er op veel plaatsen instortingsgevaar van bomen op bosgrond. Zo kunnen we niet zo oogsten als we graag zouden willen."

Daslook wordt steeds populairder in Duitsland: "Het is een seizoensproduct dat ook heel goed bij de voorjaarsklassieker asperge past. Aangezien daslook puur in het wild groeit is het ook in de meeste gevallen van bio-kwaliteit. De consumenten zijn bereid daarvoor wat meer te betalen." Dat is echter ook noodzakelijk: "Men heeft hieraan veel werk bij het oogsten. We snijden tussen de 2 en 5 kg per uur. Daarom zien we een prijs van circa 2,00 euro per schaaltje van 100 gram in de handel."

Daslook is in de gehele handelssector populair, of het nou om de natuurvoedingshandel of discounter gaat. "Aldi is bijvoorbeeld van de eerste tot de laatste dag van het seizoen van de partij en ook zeer flexibel wat het begin en het einde van het seizoen aangaat, dat is bij een dergelijk product ook noodzakelijk", weet Bernd.

De groeiende populariteit is ook te zien in het aantal "producenten" c.q. verzamelaars. Dat weerspiegelt zich in de strijd om het oppervlak waarvan geoogst kan worden. "Een deel van de omzet die met daslook behaald wordt gaat naar de bezitter van de bosgrond. Wie hierbij een beter aanbod doet, is in het voordeel. In januari of februari wordt er bepaald hoeveel oppervlakte men krijgt om van te oogsten en hoeveel men aanbieden kan." Wat er aanvankelijk als een probleem uitzag, heeft zich uiteindelijk echter niet doorgezet: "De eerste medeconcurrenten verdwijnen alweer langzaam van de markt. Het is sowieso al moeilijk om personeel te vinden. Juist voor een zo kort seizoen is het bijna onmogelijk wanneer men geen mogelijkheden heeft de medewerkers op de langere termijn werk te bieden."

Bij PfalzBio gaat het daslookseizoen direct over in het aardbeienseizoen - zo lost Bernd dit probleem op. "Het verzamelen van daslook eindigt quasi met de eerste aardbeien, dat is ideaal. Wanneer de aardbeien vroeg zijn, stoppen we ook vroeger me de daslook." Hij verwacht tegen eind april of begin mei over te stappen op de teelt van aardbeien uit minitunnels. 

Bernd ziet ook nog andere trends voor de lange termijn op de Duitse markt. "Winterproducten winnen in belangrijke mate aan betekenis. De mensen willen weer 'oude' groentensoorten. Daarom hebben we dit jaar ook grotere arealen voor bio-pastinaken en bio-savooiekool. Deze soorten hebben we weliswaar altijd al aangeboden, maar in een aanzienlijk kleinere omvang. Lange tijd kon men de jongere generaties niet enthousiast maken voor zulke producten - nu wil iedereen ze hebben", zegt Bernd afsluitend.

Voor meer informatie:
Bernd Kugelmann
PfalzBio
Sonnenweg
76870 Kandel
Telefoon 07275 / 9 51 77
E-mail info@pfalzbio.de 
Web www.pfalzbio.de

Publicatiedatum: