"Er is vraag naar producten uit het Spaanse Cádiz op de Duitse markt"

De namen Murcia, Almería en Huelva doen een belletje rinkelen op de groenten- en fruitmarkten buiten Spanje, maar Cádiz is onbekend als teeltregio. “De teelt in Cádiz moet gepromoot worden. We moeten de telers en hun productie in een positief daglicht stellen. Van alle regio’s in het zuiden van Spanje beschikt Cádiz over het meeste water en ook de bodems zijn er uitstekend. De oogst gaat er ook het eerst van start, wat een voordeel biedt op het gebied van de afzet”, zegt Ignacio Bosque, manager van het afzetbedrijf ibosque.

ibosque werd gesticht met de bedoeling om Cádiz weer op de internationale kaart te plaatsen. Het is een regio waar traditioneel veel groenten en fruit geteeld worden en die ook actief is op de exportmarkt, maar in Europa is Cádiz eerder onbekend. "We hadden opgemerkt dat het niet gemakkelijk was voor telers om ook zelf de afzet van hun producten te verzorgen, vooral wanneer ze niet bekend zijn met de cultuur en de taal van de exportmarkt", zegt Ignacio Bosque, stichter en manager van het bedrijf.

“We vertegenwoordigen momenteel verschillende telers uit Cádiz met wie we nauw samenwerken en die een potentieel hebben van 2.400 hectare. We hebben ons tot taak gesteld synergieën en meerwaarde te creëren en het product te begeleiden naar het eindstation in de afzetketen, vooral in Duitsland”, legt Ignacio uit.

De teler en de consument goed kennen creëert synergieën
Ignacio Bosque heeft in Duitsland gewoond en kent de mentaliteit en behoeften van de Duitsers heel goed. “Ik ben daar zelf jarenlang consument geweest. Dat geeft mij een zekere voorsprong op de Duitse markt en dat maakt mij interessant voor de Spaanse teler die wenst te exporteren. Ik ben evenwel van Cádiz afkomstig en daarom begrijp ik ook de telers en ken ik de producten uit de regio. Ik zie het als mijn taak het verlengstuk te worden van de telers op een complexe markt. Mijn kennis van de taal en de cultuur van de bestemmingsmarkt zorgt er zeker voor dat de afzet wat vlotter verloopt”, zegt Ignacio.

“In marketing gaat het om toegevoegde waarde, om net dat tikkeltje anders. Dat kan via een merk, een naam, een logo, een verpakking of ook gewoon via het bundelen van producten of variëteiten. Daar creëer je meerwaarde mee en verkort je de afstand tussen teler en consument. Daar focussen wij ons op,” zegt Ignacio Bosque overtuigd.

Peen en ui uit Cádiz: topproducten maar weinig bekend
“De nabijheid van het natuurpark Los Alcornocales en de ruime waterreserves zorgen voor optimale teeltomstandigheden. Het regenwater dringt goed door in de zandgronden en dat vergemakkelijkt de oogst. Bovendien kunnen we door de variëteit aan bodemtypes (donkere aarde, klei, enz.) veel verschillende soorten gewassen telen”, legt Ignacio uit.

“Weerstand tegen verandering en vernieuwing zit ingebakken in de mens en ook in de afzet zie je dat. Daarom is het zo belangrijk om het potentieel van Cádiz uit te leggen aan de markten. Om maar een voorbeeld te geven: de meeste Spaanse biopeen dat wordt uitgevoerd naar het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen komt uit onze regio. Cortijo Bio, pionier in de teelt, komt uit op volumes boven de 10.000 ton”, zegt Ignacio.

65% van de producten die ibosque afzet, is bio. “Wij doen evenwel niet mee aan hokjesdenken: bio is niet altijd zo bio en conventionele producten zijn niet per definitie slecht. Het ligt allemaal veel genuanceerder”, zegt Ignacio.

“We leggen een link tussen de teler en de consument op een transparante manier en dat zorgt voor een meerwaarde. De goede reputatie van Spaanse teelt in Duitsland moet stap voor stap opgebouwd worden. Een groeiend vertrouwen in de teler en zijn producten gaat hand in hand met solide handelsrelaties”, zegt de manager van ibosque.

“Onze nieuwste aanwinst is de ui. We werken samen met een familiebedrijf uit de regio om een exportplan op poten te zetten voor vier soorten verse ui en ook voor gepelde ui voor de verwerkings- en diepvriesindustrie”, kondigt Ignacio aan.

De zoete aardappel is goed op weg om een mainstream-product te worden
“Peen is een blijver. Het maakt onlosmakelijk deel uit van ons voedingspatroon, is goed geïntegreerd in onze cultuur en de stabiele producties vinden altijd hun weg naar de klant. De prijzen bewegen zich meestal binnen aanvaardbare marges, hoewel we de laatste jaren toch wat grotere schommelingen en meer instabiliteit merken. Ook de zoete aardappel heeft het in zich een commodity te worden, zoals het nu al is in het Verenigd Koninkrijk”, stelt Ignacio Bosque vast.

“In Europa wint de zoete aardappel aan belang, misschien zelfs wel ten nadele van de aardappel, vanwege zijn betere nutritionele eigenschappen, gastronomische veelzijdigheid en meer uitgesproken smaak. De zoete aardappel past ook goed in de trend van minder vlees en gezonder eten”, besluit Ignacio.

Voor meer informatie:
Ignacio Bosque Villaverde (manager)
ibosque, direct sourcing
Calle Roma 27, puerta 5
11405 Jerez de la Frontera (Cádiz) - Spanje
Tel: +34 680 190 215
ignacio@ibosque.com
www.ibosque.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven