Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een sterk team, geavanceerde infrastructuur en kwaliteit zijn de sterke punten van VIP

Dynamisch appelseizoen, normale afzet en nadruk op kleine maten

Eindelijk weer eens een overwegend positief jaar na het moeizame seizoen van vorig jaar. 2020 luidt voor VIP een nieuw tijdperk in. Een dynamisch seizoen, met een normale afzet (die in de tweede week van februari gelijk staat aan 1/3 van de oogst) met een nadruk op kleine maten.

"Vanaf dit seizoen werken we met een gecentraliseerd verwerkingsproces voor onze appelen," begint Martin Pinzger, directeur van VIP. "Dit betekent een grote vooruitgang op het gebied van samenwerking en biedt ons het voordeel dat we onze klanten de best mogelijke dienstverlening kunnen bieden." 

"In 2007 centraliseerden we de afzet en 13 jaar later is VIP in staat om de totale appeloogst van Val Venosta efficiënt, flexibel en met een hoge mate van specialisatie te verwerken dankzij zes pakstations, waaronder één die uitsluitend bestemd is voor biologische appelen," vervolgt Pinzger. "Dit is een belangrijke prestatie die te danken is aan jarenlange toewijding en investeringen in geavanceerde pakstations. Hierdoor heeft VIP zich ontwikkeld tot een efficiënte en betrouwbare zakenpartner en een eersteklas appelpartner, hetgeen ook tot uitdrukking komt in ons nieuwe logo.   

"Dertig jaar na de oprichting van onze coöperatie presenteren wij dan ook met veel trots ons nieuwe VIP First class appel partner-logo dat staat voor appelen van de hoogste kwaliteit, duurzaamheid en een uitstekende dienstverlening. In Val Venosta kunnen we rekenen op de professionaliteit van onze telers, die in harmonie met de natuur werken en gebruik maken van de modernste faciliteiten om een uitzonderlijk hoge productkwaliteit te garanderen. Ons productaanbod bestaat uit een uitmuntend scala aan zowel traditionele rassen, zoals Golden, ons voornaamste ras, als nieuwe clubrassen, waaronder Envy, Kanzi en Ambrosia."


Fabio Zanesco, Benjamin Laimer en Martin Pinzger tijdens Fruit Logistica 2020

Ontwikkeling afzet VIP in de tweede week van februari

"We kunnen terugkijken op een dynamische eerste helft van het seizoen. Dit in tegenstelling tot vorig seizoen," zegt Fabio Zanesco, sales- en marketingmanager bij VIP. "Dit is met name te danken aan de evenwichtige Europese appeloogst, die ver onder de recordoogst van 2018 ligt. Onze afzet verloopt regelmatig en overtreft de verwachtingen voor alle rassen zelfs licht. Het prijsniveau is beslist beter dan vorig jaar."

Wat betreft de verschillende rassen merkt Zanesco op dat Gala tot eind maart verkrijgbaar zal zijn, Red Delicious tot juni en Golden Delicious tot september, wat normaal is. Van de clubrassen zal Envy tot maart verkrijgbaar zijn, Ambrosia tot april en Kanzi tot het begin van de zomer. Het afzetseizoen van yello zal de komende weken al ten einde komen."

"De markt is momenteel dynamisch. Dankzij de overwegend positieve situatie verwachten we dat we onze prijzen de komende dagen kunnen verhogen. We hebben echter ook te maken met een aantal uitdagingen, met name als gevolg van de hoge beschikbaarheid van kleine maten. We zullen onze voorraadvermindering wat agressiever moeten aanpakken," zegt Zanesco. "De Italiaanse markt was zeer ontvankelijk tot nu toe ondanks wat kleine problemen voortvloeiend uit de maten van het fruit. Hetzelfde geldt voor de Spaanse markt."

"Ik bemerk ook interessante ontwikkelingen op de andere grote exportmarkten ondanks de felle concurrentie op markten buiten Europa. Om deze reden is het nog belangrijker dat we onze klanten een perfecte service en promotieprogramma's aanbieden. Tussen Kerst en eind januari was de handel op de niet-Europese markten slap maar we hopen dat dit nu voorbij is."

Vooruitzichten
"Over het algemeen zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van het seizoen goed," voegt Zanesco eraan toe. "Hoewel het wel moeilijk zal zijn om een regelmaat in de afzet van kleine maten te vinden, die we nu aantrekkelijker voor onze klanten proberen te maken."

"We hebben alles in huis om toekomstige uitdagingen aan te gaan," concludeert Pinzger. "Onze unieke en onderscheidende strategische waarden, die we in de loop der jaren hebben opgebouwd, maken van VIP een betrouwbare, onmisbare en eersteklas partner."