Sven Van De Voorde, Delhaize

"In de toekomst bevat het AGF-schap net zo weinig plastic als 50 jaar geleden"

Tholen – Langzaam maar zeker verdwijnt bij Delhaize het plastic uit het AGF-schap. “We proberen naar een volledig plasticvrij AGF-schap te gaan, maar voor bepaalde producten waaronder gesneden groenten is dat niet haalbaar”, vertelt Sven Van De Voorde, AGF-inkoper bij Delhaize. “De vraag om minder plastic komt vanuit de Belgische consument. We merken dat de plastic-kwestie erg leeft bij de consument en onze klanten verwachten dat Delhaize hierop inspeelt.”

“Al onze appelen, behalve Pink Lady, zijn al overgeschakeld op een kartonnen verpakking. Pink Lady zal in januari overschakelen en dat is maar goed ook, we zien een daling in de verkoop van Pink Lady nu zij de enige plastic verpakking hebben”, aldus Sven. “Ook hebben we gemerkt dat zonder verpakking werken ook niet altijd wenselijk is. We hebben een proef gedaan met ‘Pick & Mix’ tomaten zonder verpakking, maar we zagen de verkoop van tomaten afnemen. Veel klanten vonden het niet hygiënisch dat iedere klant de tomaten aan kon raken. Daarentegen de verkoop van citrus zonder verpakking viel wel in de smaak.”

Biologische AGF
“Toch blijven er altijd producten die niet zonder plastic kunnen, omdat de food waste anders drastisch omhooggaat. Dit zullen we ook duidelijk moeten communiceren aan de klant, want voor hen is dat niet altijd duidelijk”, constateert Van De Voorde. “Hetzelfde geldt voor biologische producten. Tijdens een proef verkochten we losse biologische producten in een afgeschermde zone in de winkel. Ondanks dat de biologische AGF-producten afgezonderd lagen, vroegen klanten zich af hoe ze zeker kunnen weten dat de producten biologisch zijn. Daarom hebben we bij de biologische groenten en fruit gekozen voor een volledig duurzame verpakking.”

Van De Voorde is ervan overtuigd dat in de toekomst het AGF-schap eruitziet als 50 jaar geleden. “Ik denk dat we in de toekomst bijna geen verpakkingen meer gebruiken. Daarnaast zullen we veel meer inspelen op de behoefte van de consument en op het seizoen. Ik verwacht dat we in de toekomst producten niet meer zo lang doortrekken, zoals het aanbieden van spruiten in juni. Consumenten begrijpen dit nu nog niet, maar dat zal in de toekomst wel komen”, besluit Sven.

Voor meer informatie:
Sven Van De Voorde
Delhaize
Delhaize Le Lion / De Leeuw Comm. VA 
Osseghemstraat, 53 
1080 Brussel 
+ 32 2 412 21 11 
www.delhaize.be      


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven