Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
België tevreden over handelsmissie naar China

Chinezen verleiden met Belgische AGF

De economische missie naar China opende deze week heel wat deuren voor Belgische landbouw- en voedingsproducten. Tijdens de grootste Belgische handelsmissie tot nu toe -  onder leiding van HKH Prinses Astrid - zette de agrovoedingssector zich dagelijks in om landbouw- en voedingsproducten op de kaart te zetten bij de groeiende Chinese middenklasse. De aanwezige partners uit de Belgische agrovoedingssector (vertegenwoordigd Belgapom, Boerenbond, FEBEV, Fevia, VBT en UNIZO) kijken tevreden terug.

Vandaag is de laatste dag van de Belgische economische missie naar China, maar het is volgens de betrokken partijen al duidelijk dat een aantal opmerkelijke initiatieven de export van een breed gamma aan Belgische voeding en dranken, waaronder fruit en diepvriesaardappelproducten naar China zullen boosten. De agrovoedingssector greep de handelsmissie naar China aan om de Belgische producten uit de landbouw- en voedingssector bij de Chinese consument te promoten.  “Omwille van de uitdagende Chinese markt is het van belang te laten zien welke kwaliteitsproducten we in ons aanbod hebben. De economische missie leende zich hier perfect voor. Nu is het van belang het handelskader verder te verbeteren, zodat een vlotte export gegarandeerd is”, aldus voorzitter Boerenbond Sonja De Becker.

Niet French fries, maar Belgian Fries
Tijdens een event over de Belgische aardappelsector illustreerde sectorfederatie Belgapom het verhaal van de frietcultuur en riep frietambassadeur James Bint op om de correcte benaming ‘Belgian Fries’ te gebruiken. Ook de innovatie in de Belgische aardappelsector kwam aan bod, zoals bijvoorbeeld het koppelen van remote sensing technologie aan adviessystemen als WatchITGrow van VITO. De inzet is nu om in China een aardappelcultuur te creëren door de keten heen tot bij de consument door een nauwere samenwerking met de Chinese waardeketen. De waarde van deze uitwisseling zit volgens de partijen in het dichter bij elkaar brengen van de Chinese en Belgische markten en biedt kansen voor export van aardappelproducten vanuit het door de Chinezen hoog ingeschatte Europese kwaliteitsbeleid. Verder werd kennisuitwisseling met Vlaamse instellingen als het Proefcentrum voor de Aardappelteelt,  Inagro, VIB, ILVO en VITO besproken en ontving een Chinese delegatie een uitnodiging tot bezoek, onder leiding van Belgapom, aan de Interpombeurs in Kortrijk in 2020. De Belgische aardappelketen ging in op de uitnodiging om een actieve deelname aan het MARA event China Potato expo in juni 2020.

Groenten en fruit
De missie gaf ook een nieuwe impuls voor het aanboren en versterken van exportmarkten voor onder meer groenten en fruit in China. Dit wordt als interessant gezien vanwege de zware negatieve impact die de Ruslandboycot nog steeds heeft op de Belgische fruitsector. Een van de hoofddoelstellingen hier was om de Belgische kwaliteitsproducten bekend te maken in China. En dat is gelukt, aldus de betrokken partijen. De Conference peer was op elk evenement te zien, als gezonde snack op en na het officiële programma. De verschillende promotie-initiatieven van VLAM en de sector dragen zo bij aan het imago van de Belgische peer als high-end product op de Chinese markt.

Voor meer informatie:
Romain Cools
Belgapom
T: +32 475 32 87 57l

Vanessa Saenen
Boerenbond
T: +32 475 55 55 25

Nicholas Courant,
Fevia
T:  +32 478 24 31 49

Luc Vanoirbeek
VBT
T: +32 477 33 06 35

Filip Horemans
UNIZO
T: +32 478 22 37 51


Publicatiedatum: