Mario Vanhellemont, Fruit Vanhellemont:

"De Morgana moet de Pink Lady vervangen"

Tholen – Fruitteler Mario Vanhellemont was gelijk overtuigd, toen hij voor de eerste keer de Morgana appel proefde. Daarom plantte familiebedrijf Fruit Vanhellemont uit Meensel-Kiezegem vorig jaar samen met de Belgische fruitveiling een halve hectare Morgana appelbomen aan. Gisteren beleefde de appel een primeur in Vlaanderen tijdens de Markt van de Smaak. Bezoekers konden daar voor het eerst proeven van de Morgana, die volgens Mario naar meer smaakt.


Jeannine Nijs, Eddy Merckx en Mario Vanhellemont 

Ongeveer 1,5 maand geleden zijn de eerste Morgana appelen van de fruitbomen bij Fruit Vanhellemont geplukt. “Omdat het nog maar het eerste jaar is dat de bomen staan, was de productie heel laag. De Belgische fruitveiling verkoopt normaal gesproken voor ons, maar omdat de productie zo laag was, mogen we de oogst gebruiken om de appel te promoten. We stonden daarom ook gisteren op de Markt van de Smaak in Leuven om mensen kennis te laten maken met de Morgana.”

Potentie
Mario is sinds zijn eerste kennismaking overtuigd van de potentie van de appel. “Ik kan er zelf maar niet van afblijven”, lacht hij. “De Morgana is een totaal andere appel dan de rest: het heeft een lichtere, rood oranje kleur en een meer exotisch zoete smaak. Het is mooi om de kraam of het schap aan te vullen met zoiets nieuws.”

De eerste reacties op de Morgana appel zijn volgens hem erg goed en de telers hebben hoge ambities. “We willen de Morgana in de toekomst echt gaan aanbieden zoals het hoort, dus met een constante kwaliteit, smaak en hardheid. Het is de bedoeling dat we met een uniform product komen en gelukkig is dat goed te verwezenlijken in een clubverband.”


Gert Vanhellemont, André Vanhellemont, Jeannine Nijs en Mario Vanhellemont

Mario is er dan ook van overtuigd dat de Morgana kan concurreren met de Pink Lady. “Qua smaak ben ik eerlijk gezegd niet zo’n fan van de Pink Lady, maar ze hebben wel een sterke marketing en look and feel die altijd consequent is. Dat willen we met de Morgana ook bereiken. Als consumenten de Morgana kopen, moeten ze er zeker van kunnen zijn dat de Morgana die ze de dag erna kopen precies hetzelfde smaakt, net zoals bij de Pink Lady nu. De Morgana moet gewoon de Pink Lady vervangen”, concludeert hij vastberaden.


Veel belangstelling voor de Morgana appelen van Fruit Vanhellemont tijdens de Markt van de Smaak in Leuven

Een verhaal van verschillende landen
Fruit Vanhellemont verkoopt nu al een beperkte voorraad Morgana appelen in haar twee winkels. Mario verwacht dat de Morgana volgend jaar ook in de supermarkten zal liggen. “Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de oogst. Verschillende telers hebben afgelopen jaar ook al aangeplant en komend jaar worden dat er meer. Zelf gaan we uitbreiden naar een kleine twee hectare. Om iets te verkopen, moet je immers ook voldoende aanbod hebben. Het toekomstige aanbod is een verhaal van verschillende landen. Morgana is een club waar België, Nederland, Duitsland en Italië in zitten. In elk land is er één coöperatie die het clubrecht in handen heeft. Wat ik als teler belangrijk vind, is dat niet alleen de club er beter van gaat worden, maar ook de telers zelf. We moeten met elkaar streven naar een eerlijke prijs.”



Voor meer informatie:
Mario Vanhellemont
Fruit Vanhellemont
Heibosstraat 17
3391 Meensel-Kiezegem
Tel: +32 (0)16 63 32 35
W: info@fruitvanhellemont.be  

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven