Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 41/2019

'Pruimenseizoen eindigt niet spectaculair'

Het pruimenseizoen liep onspectaculair ten einde: het aanbod nam af, de kwaliteit werd zwakker en de vraag werd eveneens minder. Duitse Presenta en Hauszwetschge vormden het fundament van het karige assortiment, waarin Stanley uit Oost-Europa een iets grotere rol speelde dan voorheen. Poolse Presenta pruimen vulden in Berlijn het aanbod aan en in Frankfurt werd het productpalet aangevuld met Franse President pruimen. Duitse Top en Elena completeerden het aanbod.

Pruimen met een overtuigende kwaliteit werden schaarser: hiervoor moest men dieper in de buidel tasten. Niet-uniforme uiterlijke eigenschappen zorgden er ondertussen voor dat de prijsspanne breder werd. Er was een vrij goede vraag naar Susinen uit Italië en Spanje. Hun prijzen bleven over het algemeen op het bestaande niveau aangezien vraag en aanbod voldoende met elkaar overeenstemden.

Appelen
Duitsland domineerde de markt. Op sommige plaatsen waren de afzetmogelijkheden afgenomen aangezien de vakantie voor minder vraag zorgde. Op sommige plaatsen verliep de afzet echter ook beter als gevolg van het koelere herfstweer.

Peren
Italië domineerde de markt met Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ. Over het algemeen kon er zonder problemen aan de vraag worden voldaan. De handelaren pasten hun aanbod meestal aan de vraag aan.

Druiven
Voor de klanten stond een breed en rijkelijk productpalet klaar: vooral Turkse Sultana en Griekse Thompson Seedless druiven waren in grote hoeveelheden op de markt. Italië stuurde voornamelijk Italia, Crimson Seedless en Michele Palieri.

Citroenen
Dankzij hun overtuigende kwaliteit wonnen Primofiori uit Spanje en Enterdonato uit Turkije snel marktaandelen. Vanwege de toegenomen aanvoer uit Spanje en Turkije verloren de producten uit Zuid-Afrika en Argentinië aan betekenis.

Bananen
De vraag was eerder behouden te noemen. Het aanbod, dat vanuit de rijperijen beschikbaar werd gesteld, stemde echter wel vaak voldoende overeen met de afzetmogelijkheden. Als gevolg daarvan konden de distributeurs hun prijzen vaak op een constant niveau houden.

Bloemkool
De markt was van voldoende aanbod voorzien, er waren overwegend Duitse partijen op de markt. België, Polen en Nederland vulden het aanbod aan met kleine hoeveelheden.

Sla
Het aanbod aan Duitse en Belgische kropsla nam toe. De vraag was op sommige plaatsen afgenomen. De distributeurs verlaagden hierop hun prijzen, wat de afzet bespoedigde.

Komkommers
Spaanse partijen domineerden inmiddels de markt. De Spaanse komkommers waren vaak in plastic verpakt en vertoonden een minder goede houdbaarheid dan gebruikelijk. De klanten waren hierdoor terughoudender bij het kopen.

Tomaten
Het aanbod breidde zich uit. Nederland en België domineerden de handel. Spanje won bij de ronde tomaten en de trostomaten aan betekenis, wat zich op sommige plaatsen negatief uitwerkte op de prijzen.

Paprika's
De leveringen uit Spanje namen duidelijk toe: ze vormden samen met Nederlandse aanvoer het fundament van het assortiment. Turkije stuurde enkel groene en rode paprika's, gele ontbraken volledig.

Bron: BLE

Publicatiedatum: