Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 39/2019

Tomaten: overwegend Nederlandse en Belgische partijen en een ruim assortiment

Bij de tomaten waren er overwegend Nederlandse en Belgische partijen op de markt en het assortiment was ruim. Polen leverde voornamelijk ronde tomaten. Italië voerde in het bijzonder cherrytomaten aan, Turkije hoofdzakelijk trostomaten. Duitsland en Spanje hadden een aanvullend karakter. De afzet verliep zeer wisselend. Over het algemeen kon de vraag makkelijk gedekt worden en de kwaliteit liet over het algemeen niets te wensen over. In Berlijn en München waren vraag en aanbod voldoende met elkaar in evenwicht. Ronde tomaten uit Nederland en België waren echter schaars, zodat deze duidelijk duurder werden. Hierdoor ontstond er meer vraag naar de goedkopere Poolse tomaten. In Frankfurt werden de Nederlandse en Belgische ladingen goedkoper, zodat er voor de Poolse tomaten maar weinig marktaandelen overbleven en deze niet meer besteld werden. Daar kostten Turkse trostomaten slechts 4 tot 5 euro per 5 kg, waardoor ze vlot afnemers vonden. In Hamburg verhoogden de handelaren hun prijzen aanvankelijk, maar de klanten reageerden hier terughoudend op. Vervolgens brokkelden de prijzen halverwege de week dus weer af, wat de afzet bespoedigde. De prijzen voor de Poolse aanvoer die kwalitatief niet overtuigde daalden ondertussen in Hamburg.

Appelen
Duitsland domineerde duidelijk de handel. Normaal gesproken waren vraag en aanbod met elkaar in overeenstemming. Door het herfstachtige weer nam de vraag toe.

Peren
Italië domineerde de markt met Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ. Over het algemeen kon de aangeboden kwaliteit overtuigen. De vraag bleef achter met de toegenomen aanvoer, wat leidde tot prijsverlagingen. 

Druiven
Italië domineerde de markt met talrijke rassen. De prijzen vertoonden in z'n totaliteit geen duidelijk trend, er waren dus zowel prijsverlagingen als prijsverhogingen te zien.

Perziken en nectarines
Het seizoen loopt richting het einde: het aanbod neemt merkbaar af. Bovendien laat de kwaliteit steeds vaker te wensen over. Kwaliteitsgebreken kwamen steeds vaker voor.

Pruimen
Duitsland domineerde de handel. Presenta, Hauszwetschge en Top waren het meest op de markt vertegenwoordigd. Over het algemeen verliep de handel rustig.

Citroenen
Zuid-Afrika domineerde de markt. Spaanse Verna citroenen vulden het aanbod aan en in de komende tijd rekent men op de komst van Primofiori citroenen van de nieuwe oogst.

Bananen
Over het algemeen had men de aanvoer vanuit de rijperijen voldoende op de afzetmogelijkheden afgestemd. Daarnaast zorgde het herfstachtige weer voor een relatief snelle afzet.

Bloemkool
Duitse ladingen domineerden de markt. De beschikbaarheid was over het algemeen afgenomen, maar was voldoende om aan de vraag te voldoen.

Sla
Bij kropsla bepaalde Duitsland de handel, gevolgd door België. Het aanbod was iets afgenomen, maar was voldoende om de vraag te dekken. De prijzen daalden zo nu en dan.

Komkommers
Er kwam beweging in het aanbod, want de beschikbaarheid van Spaanse producten nam duidelijk toe. Deze vormden inmiddels het fundament van het productpalet.

Paprika's
De dominerende Nederlandse partijen verloren aan betekenis, de Spaanse partijen werden juist belangrijker. Polen vulde het aanbod aan, België completeerde het aanbod.

Publicatiedatum: