Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rolf Weber (Global Producers) teelt 1.200 hectare meloenen en 285 hectare mango's in Costa Rica

"Wij produceren puur voor de programma's"

Tholen - Bij de start van Global Producers in 1997 had Rolf Weber voor ogen dat er twee sterke schakels in de keten overblijven: de producent en de retailer. "Iedereen verklaarde me voor gek dat ik mijn onafhankelijke handelspositie opgaf en ik werd een slaaf van de supermarkt genoemd, maar kijk nu hoe de stromen verlopen. Wel heeft die ketenverkorting pas tien jaar later plaatsgevonden dan ik gedacht had", vertelt de eigenaar van Global Producers uit Venlo.

Met zo'n 1.200 hectare eigen teelt meloenen en 285 hectare mango's in Costa Rica teelt hij puur voor de Europese supermarkten. "Telen voor de daghandel is een heilloze weg. Wij produceren voor de programma's. Zo'n 98% komt in de programma's terecht. Dat komt ook door onze strenge selectie in Costa Rica, we sorteren er wel 20% uit, die we niet geschikt achten voor de export. Daarover heb ik geregeld discussies met mijn teeltmensen, maar het zorgt er wel voor dat we nauwelijks reclamaties hebben. Liever koop ik wat ontbrekende meloenen bij dan dat ik met een grote voorraad opgescheept zit."

In het Costa Ricaanse seizoen zijn de farms van Global Producers goed voor zo'n 1.600 containers meloenen. Op de vraag of dit geen stress op levert, antwoordt de Duitser, die op het Fresh Park in Venlo zetelt: "Stress kan ik soms krijgen bij scheepsvertragingen, of grotere orders dan ingepland waardoor ik moet bijkomen op de spotmarkt. Maar liefst 98% van ons eigen volume gaat in de programma's weg. Met sommige supermarkten werk ik al twintig jaar samen. Van de grootste volumes heb ik de minste stress."

De teler verwacht komend jaar al in de eerste week te starten met watermeloenen en gele meloenen uit Costa Rica, twee weken later gevolgd door Galia, Cantaloupe en Piel de Sapo. Daarbij zal het veranderende klimaat in Centraal-Amerika volgens hem steeds meer invloed gaan hebben op de meloenenmarkt. "Het is dat we vorig jaar in april en mei een goede markt hadden, dat heeft het seizoen nog goed gemaakt." Aan Spaanse meloenen waagt Rolf zich niet. "In Nederland hebben ze één fantastisch woord en dat is 'toegevoegde waarde'. Die heb ik niet in het Europese seizoen."

Inmiddels is het Braziliaanse seizoen gestart. Rolf, die vanuit Brazilië ongeveer de helft van eigen teelt betreft en de andere 50% van contracttelers krijgt aangevoerd, verwacht na september een moeizaam seizoen. "De kosten zijn enorm gestegen, onder meer als gevolg van de verschepingskosten, wisselkoers en energiekosten. Daarbij is door de zwakke Braziliaanse economie de binnenlandse afzet bijna tot nul gereduceerd. Die volumes komen allemaal naar Europa toe. Ik verwacht tot begin december een te groot aanbod op de markt. De laatste anderhalf jaar zie je daarbij dat ander fruit als appelen, peren, ananas en steenfruit voor lage prijzen worden aangeboden. Zeker als de consumentenprijs van de meloenen hoger wordt, zal dat nog meer concurrentie geven."

Hoewel de mini-watermeloenen regelmatig als trend worden gezien, blijven die volumes volgens Rolf verhoudingsgewijs nog stevig achter bij de andere soorten. "Ik zie het als een extraatje, een 'on-top product' dat met name in de zomer in Europa wordt gegeten", constateert hij. Naast de Duitse supermarkten voorziet Global Producers ook retailers in Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië.

Op de mangomarkt ligt de grootste uitdaging volgens hem in de maanden herfstmaanden. "Met Kent uit Zuid-Afrika en Peru kun je de consument zeker negen maanden van een consistent product voorzien, maar in oktober en november heb je geen alternatief. Ik zie de zoetzure Keith niet als een alternatief voor een consument die een zoete mango verwacht. Wellicht zullen we die in de toekomst uit Spanje moeten halen!"

Voor meer informatie:
Rolf Weber
Global Producers B.V.
Venrayseweg 136 B
5928 RH Venlo
T (077) 465 81 00
F (077) 387 48 18
Rolf@global-producers.nl
www.global-producers.nl