Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Goede verwachtingen Turks druivenseizoen"

Turkse druivenexporteurs kunnen nog wel wat marketing gebruiken

Op 22 juli ging het Turkse druivenseizoen officieel van start. De rassen Early Sweet en Superior Seedless worden het eerst geplukt. Het seizoen van deze rassen duurt slechts drie weken. Het weer heeft voor nogal wat problemen gezorgd bij deze vroege rassen maar één exporteur heeft er goed aan gedaan zijn overkappingen pas later te verwijderen. 

Voor de vroege Turkse druivenrassen is het seizoen nu officieel begonnen en het is Ileri Tarim gelukt om een voorsprong te nemen op de meeste andere exporteurs in Turkije, vertelt Hakan Ilkkutlu, de beherend vennoot van Ileri Tarim. "We kregen vlak voor de oogst nogal wat neerslag te verwerken. Wanneer de regendruppels zich hechten aan de afzonderlijke druiven kunnen deze barsten. Dit is de afgelopen drie seizoenen één van onze grootste zorgen geweest. Gelukkig hadden we besloten om onze plastic afdekking langer te laten staan zodat onze druiven helemaal geen schade opgelopen hebben. Dit zal in ons voordeel werken bij de afzet van vroege rassen."

De regen- en hagelbuien en late nachtvorst zijn Turkse druiventelers een doorn in het oog. Het grootste gevaar is het ontstaan van schimmels. "Zodra een boomgaard aangetast is, kunnen de druivenranken als verloren worden beschouwd," legt Hakan uit. "Meeldauw is het grootste probleem omdat het zeer moeilijk te bestrijden is. Als deze ziekte eenmaal voorkomt in een boomgaard dan kan men alleen nog redden wat er te redden valt, aangezien aangetaste planten niet meer te redden zijn. Hagelschade werkt het ontstaan van schimmels in de hand. Het veranderende klimaat is dus echt een probleem. Het beheer van de boomgaarden wordt met het jaar moeilijker. Het sproeien tegen deze schimmels is alleen effectief als het actieve bestanddeel regelmatig gewijzigd wordt."

"Hoewel sproeien een manier is om te voorkomen dat schimmels hele boomgaarden verwoesten, bemoeilijkt het de export van druiven naar Europa enorm," vervolgt Hakan. "We moeten het percentage aan residuen goed in de gaten houden. Aangezien we Global GAP-gecertificeerd zijn, zijn we verplicht om meerdere keren per seizoen testen uit te voeren. Het is een wankel evenwicht want niet sproeien kan ons onze totale oogst kosten maar als we te vaak sproeien dan komen onze druiven Europa niet meer in."

Ondanks deze uitdagingen kijkt Ileri Tarim uit naar een succesvol en druk seizoen. De oogst zal aanzienlijk groter zijn dan die van vorig jaar. Dit heeft mede te maken met het feit dat Turkse druiven vorig jaar veel hagelschade opliepen. "De verwachting is dat we zo'n 65% meer druiven zullen kunnen plukken dan vorig seizoen. Dit is goed nieuws want we hebben onze programma's met bestaande klanten uitgebreid. Dit betekent dat ze meer fruit bij ons af zullen nemen dan voorgaande jaren. Onze klanten bevinden zich in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Oekraïne. De groei die we nu realiseren bij bestaande klanten betekent dat we ons voorlopig nog niet zozeer richten op het betreden van nieuwe markten. We hebben ons al wel georiënteerd op de Chinese markt door Asia Fruit Logistica te bezoeken. Hier hebben we een indruk gekregen van wat de voorkeuren en eisen van deze markt zijn, die mogelijk in de toekomst een alternatief voor ons zou kunnen zijn." 

De concurrentie op de Europese druivenmarkt is sterk omdat Italië, Spanje en Griekenland stuk voor stuk druiven van goede kwaliteit produceren. "De grootste voorsprong die Spanje en Italië op ons hebben is het feit dat zij weten hoe ze hun merk kunnen benutten voor marketingdoeleinden. Ze zijn veel beter in staat om hun product in de markt te zetten dan wij," legt Hakan uit. "Op dit vlak moeten Turkse exporteurs nog veel leren. We moeten onze producten beter presenteren door de verpakkingen te verbeteren en ervoor te zorgen dat importeurs en consumenten ons product kennen. We hopen op dit gebied vooruitgang te boeken. Degenen die aanwezig zullen zijn op Fruit Logistica Berlijn nodigen we daarom graag uit in onze stand waar we iedereen bij zullen praten over de toekomst van de Turkse druivensector."

Voor meer informatie:
Hakan Ilkkutlu
Ileri Tarim
Tel: +90 533 2729 659
Email: hakan@ileritarim.com  
www.ileritarim.com 

Publicatiedatum: