Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Terugblik op het Duitse aspergeseizoen 2019

"Klassieke witte asperges passen simpelweg niet meer zo goed bij de huidige levensstijl"

Ongeveer twee weken geleden ging het Duitse aspergeseizoen officieel ten einde. Na een gespannen 2018, met hitte en te grote hoeveelheden op de markt, was men over het algemeen benieuwd hoe de situatie zich dit jaar zou ontwikkelen. Eén ding is duidelijk te zien: groene asperges winnen nog steeds aan betekenis en zouden zelfs de redding van de zwakke sector kunnen zijn.

Andreas List van Bärli-Spargel uit Bürstadt becommentarieerde begin juni het seizoen: "We zijn dit jaar zeer vroeg gestart en het seizoen is daarom ook vroeger ten einde. Over het algemeen was het seizoen, naar mijn mening, tevredenstellend - echter definitief beter dan 2018." De koele maand mei is de redding geweest, weet de deskundige: "Daardoor was het aanbod niet te groot en kon de markt zich ontspannen." Desondanks worden er in Duitsland gewoonweg nog te veel asperges geteeld.


Andreas List bij zijn stand in het verscentrum Frankfurt.

Groene asperges maken momenteel zo'n 10% van de handel uit, maar vertonen een continue groei. Andreas ziet echter een nog grotere betekenis van het convenience segment: "Geschilde asperges, diepvriesasperges en andere convenienceproducten zijn sterk in opkomst. Klassieke witte asperges passen gewoonweg niet meer zo goed bij de huidige levensstijl en de overwegend kleine huishoudens."

Buitenlandse import heeft volgens hem geen betekenis op de Duitse markt: "Importproducten hebben bij ons geen kans. Door de verwarmde teelt kunnen we de markt al zeer vroeg van Duitse asperges voorzien, alleen aan het einde van het seizoen ziet men soms goedkope Poolse asperges, afhankelijk van de beschikbaarheid van het Duitse product."

Günter Hugenberg, van Bejo Samen, had aan het begin van het seizoen kritiek geuit (verslag). Hoe heeft hij het oogstjaar 2019 ervaren?
"Aan het begin van het seizoen zag alles er nog somber uit, aangezien een soortgelijk seizoensverloop als vorig jaar dreigde. Dankzij het weer kwam het echter tot een ontspanning van de markt en zo werd de situatie niet te extreem." Naar zijn mening is het onder de streep geen slechte situatie voor de telers geweest.


Günter Hugenberg. Foto: Bejo Samen GmbH

"De fundamentele uitdagingen van de sector blijven echter bestaan: ook bij asperges moet men proberen alle categorieën consumenten voor zich te winnen. Het omdenken is weliswaar begonnen, maar er is desondanks nog veel te doen," schat de deskundige in. "Als alles goed is gegaan dit jaar, dan is het zaak om gewoonweg zo verder te gaan. Op de lange termijn zie ik echter de noodzakelijkheid van een heroriëntering en het open staan tegenover nieuwe concepten."

Voor de handelaar zelf is het voorlichten van consumenten geen eenvoudige opgave, zegt Günter: "Met campagnes ingrijpen in de aspergeverkoop zou zeker nuttig kunnen zijn, er moet echter zeker niet onderschat worden hoeveel tijd dit kost. Desondanks laten we onze telers graag inzien dat zij zelf ook de mogelijkheid hebben het verloop van een seizoen te sturen en hun toekomst niet aan het toeval over te laten."

Voor meer informatie:
Andreas List
Firma Andreas List
Gärtnersiedlung 14
68642 Bürstadt
Tel.: +49 (0) 6206 / 6068
E-mail: mail@baerli-spargel.de 
Web: www.baerli-spargel.de/  

Günter Hugenberg
Bejo Samen GmbH
Danziger Straße 29 
47665 Sonsbeck
Tel.: +49 172 2613001
E-mail: guenter.hugenberg@bejosamen.de 
Web: www.bejosamen.de 

Publicatiedatum: