Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage European Packaging Forum

“Consumenten betalen niet graag extra voor milieuvriendelijke verpakking”

Afgelopen week vond het eerste European Packaging Forum plaats in Düsseldorf. Veel bezoekers uit Duitsland en Europa reisden daarheen af om zichzelf te informeren omtrent de laatste ontwikkelingen in de markt en de mogelijke situatie van de toekomst.

Met veel lezingen werd een basis gelegd voor het omgaan met verpakkingen in de retail. Onderwerpen varieerden van de huidige situatie in relatie tot de wetgeving ten aanzien van verpakkingen. Waarom er verpakkingen nodig zijn en welke voordelen daarmee samenhangen. Of het concept van een verpakking niet geheel overbodig is. Welke alternatieven er bestaan voor plastic en papier. En hoe bepaalde ideeën al commercieel geïmplementeerd zijn. Deze kwesties en meer werden opgehelderd tijdens het evenement. Ondanks dat er geen overkoepelend plan bestond, was het algemene gevoel aan het einde van de dag goed en de positie van de Duitse retailers werd samengevat als ‘zoveel als nodig, zo weinig mogelijk.’

Klik hier voor de volledige fotoreportage. 

Consument wil duurzame verpakking
Voor een publiek van verpakkers, handelaren en machinefabrikanten was het nodig om ook de kant van consumenten te belichten. Dr. Ralf Mayer de Groot van Mayer de Groot Marketing-Research and Consult GmbH stelde de vraag wat het is dat consumenten werkelijk willen wanneer het gaat om verpakkingen. Zowel bewuste als onbewuste criteria spelen daarbij een rol in de mentale beslisboom van de klant. Volgens Mayer de Groot is het belangrijkste aspect van bijvoorbeeld een verpakking voor bessen de beschermende factor tegen vuil en schade, de zichtbaarheid van het fruit in de verpakking en de verbeterde bewaarduur dankzij de verpakking.


Dr. Ralf Mayer de Groot

Klimaatoverwegingen spelen daarbij een ondergeschikte rol en er bestaat tevens een intern conflict bij mensen omtrent verpakkingsvoorkeuren tussen principes en de praktijk. “In een theoretisch kader wordt milieuvriendelijkheid van een verpakking hoog gescoord, maar in de praktijk blijkt het toch minder belangrijk.”

De prijs speelt daarbij ook een rol. Wanneer consumenten hun voorkeur mogen aangeven op een lijst van opties zonder prijzen, dan is een duurzame flowpack oplossing weliswaar de favoriet, maar met de prijs in beeld erbij wordt een PET verpakking toch verkozen boven de duurzame. “Veel klanten willen niet extra betalen voor een milieuvriendelijke verpakking.”

Klik hier voor de fotoreportage. 

Het oog wil ook wat
Welke soort verpakking de consument in het algemeen zal verkiezen, dat is nog steeds een onopgelost vraagstuk. Alessandro Ferraresso, Thinkersgroup Account Manager: "In het verleden werd de verpakking niet zo hoog gewaardeerd, maar tegenwoordig willen we niet alleen door middel van de verpakking communiceren, maar ook óver de verpakking communiceren."


Alessandro Ferraresso

Zo heeft de perfecte verpakking voor hem drie kerneigenschappen:

  • Rationeel (Het moet praktisch en functioneel zijn, efficiënt van materialen gebruik maken)
  • Verantwoord (De verpakking moet duurzaam zijn en communicatie over het product en zichzelf faciliteren).
  • Vers (De verpakking moet eerlijk en aantrekkelijk zijn.

"Verpakking is belangrijk en erover communiceren is de toekomst," aldus Ferraresso. "Je kunt werken met verschillende niveaus van informatie, puur vanuit een pragmatische verpakking, tot en met een aanwezigheid op internet waarmee consumenten zichzelf omtrent een product op de hoogte kunnen houden. Het gebruik van social media kan zich beperken tot kinderen en adolescenten - ouders zijn daarbij niet meer dan een informatiebron. Het doel is om alle delen van de maatschappij in het gesprek te betrekken. Enkel op die manier kan iedereen bijdragen om een verschil te maken.

Klik hier voor de fotoreportage. 

Verpakkingsoplossingen op het POS

Ulrich Budnik, managing director van Rewe Homberg & Budnik, was aanwezig op het forum om vragen te beantwoorden vanuit zijn ervaring met twee vestigingen in Dortmund. Hij benadrukte als eerste dat consumenten in verschillende sociale klassen ook verschillende verwachtingen hebben ten aanzien van verpakkingen van levensmiddelen in de supermarkt. Voor hogere inkomens is de emotionele factor rond eten veel belangrijker. Daarom biedt zijn recent gerenoveerde vestiging diverse proeverijen aan en kan men daarom zelfs een entreegeld vragen. De groenten- en fruitafdeling is het gezicht van de winkel. “De welgestelde clientèle heeft meer aandacht voor de verbinding met de teler en de markt.”

“Consumenten voelen de noodzaak van het kiezen van de beste stuks groenten en fruit te selecteren. Als gevolg was er vaak aan het einde van de dag veel afval. Daarom hebben we een balie waar gevoelige soorten groenten en fruit zoals paddenstoelen en steenfruit door ons personeel voor de klanten in papieren tassen verpakt worden. Daardoor nemen de verkopen in dit segment langzaam toe en wordt afval aanzienlijk beperkt,” aldus Budnik.

Hij besloot met te benadrukken dat hij de groenten- en fruitsector niet ziet als de grootste veroorzaker van vervuiling met verpakkingen. “Natuurlijk hebben we nog iets te veranderen, maar ik zie de grootste problemen met andere levensmiddelen en producten, met name bij cosmetica.”

Klik hier voor de fotoreportage. 

Publicatiedatum: