Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ZON test verspakketten op Duitse markt

Sinds half maart is ZON bezig met een pilot op de Duitse markt, waarbij in circa 150 supermarkten van Edeka in de regio Hannover-Minden verspakketten van ZON in het winkelschap liggen. ZON magazine sprak hierover met Linda Naus, manager Marketing & Innovaties, en Key Accountmanager Jørgen Snoijink.



Het begon eigenlijk in 2018 op de Fruit Logistica toen een medewerker van Edeka in de stand van ZON de verspakketten zag liggen die ZON samen met Unilever kort tevoren bij een Nederlandse retailer had geïntroduceerd. ‘Dat leidde in eerste instantie tot een oriënterend gesprek waarbij directeur Michiel F. van Ginkel en ik naar het regiokantoor van Edeka zijn gereden om daar ons verhaal over de verspakketten nader toe te lichten aan de betreffende AGF-directeur van dat gebied’, zegt Jørgen Snoijink.

Duitsers staan over het algemeen bekend als vrij behoudend in de keuken, is de stap naar verspakketten dan niet een hele grote stap voor de Duitse consument? ‘Het aanbod in bewerkte groenten is in Duitsland al jaren 5% van de totale AGF-markt, terwijl dit in Nederland momenteel 42% is. Uit onderzoek blijkt dat Duitsers zich gauw schuldig voelen als ze niet met verse producten koken en we hopen dat we daar met onze verspakketten op in kunnen spelen’.

Met welke pakketten gaat ZON in de genoemde regio van start? Linda Naus: ‘In eerste instantie met zes varianten, waarvan drie pakketten voor soep en drie maaltijdpakketten. De soepen zijn respectievelijk paprika-tomaat, erwtensoep en zoete aardappelsoep. De maaltijden hebben een exotische twist te weten taco’s, wok teriyaki en lasagne met courgette. We hebben die recepten overigens niet zo maar bedacht, maar dit gebaseerd op een consumentenonderzoek zodat we vooraf wisten in welke keukens de Duitser het meest is geïnteresseerd. Daaruit kwamen de Italiaanse, Zuid-Amerikaanse en de Aziatische keuken naar voren. Grappig genoeg is men ten aanzien van soepen wat traditioneler, dus daar hebben we eveneens rekening mee gehouden’.

Schap
Omdat het vooralsnog om een pilot gaat, zal Edeka niet meteen grootschalig promotie gaan maken voor de verspakketten, maar komt de consument ze ‘gewoon’ tegen in het schap. ‘Vanwege het beperkte aantal winkels is het niet interessant om daar bijvoorbeeld aparte folders en dergelijke voor te maken, dus de pakketten zullen zich in het schap moeten waarmaken. Er is wel een aantrekkelijke winkeldisplay gemaakt waarop de pakketten liggen’, aldus Jørgen.

Wat als de pakketten een enorm succes worden? Kan ZON dat in logistieke zin aan? ‘Het is belangrijk dat we hierin gecontroleerd groeien. We hebben daartoe tevoren onze logistieke capaciteit goed in beeld gebracht en weten op basis daarvan dat we tot zo’n 2.000 winkels zouden kunnen beleveren. Het is belangrijk dat onze interne operatie voor het samenstellen van de pakketten vlekkeloos functioneert. Wat we doen, moeten we meteen goed doen. Daarbij profiteren we uiteraard van de ervaring die we in de samenwerking met Unilever voor de Nederlandse markt hebben opgedaan’.

Jørgen Snoijink heeft onlangs enkele supermarkten in de regio bezocht, waaronder in de stad Osnabrück. ‘Daar waren de filiaalchefs erg enthousiast en zien ze de pakketten wel zitten, terwijl ik bij sommige winkels op het platteland toch wat meer terughoudendheid voelde. Maar we realiseren ons dat in Nederland Albert Heijn ook een paar jaar nodig heeft gehad voordat de doorbraak kwam, met ook dat verschil in ‘ontvangst’ tussen stad en regio.’

Nog even terug naar de ervaring die ZON heeft opgedaan met het interne productieproces voor de Nederlandse verspakketten. Hebben we daar veel profijt van gehad? ‘Zeker weten, als je kijkt hoe geolied het samenstellen van de pakketten bij ZON Logistics Centre inmiddels loopt. Dan hebben we daar echt relevante ervaring in gekregen. Vergis je niet in de complexiteit van het hele proces, want dat behelst meer dan je zo zou denken. Bij het maken van recepten moet je bijvoorbeeld al rekening houden met de afmetingen van de box, ongeacht welk pakket er in komt. Een prei in zijn oorspronkelijke lengte zal nooit passen. Dat soort zaken moet je allemaal rekening mee houden,’ zegt Linda Naus. Ook ten aanzien van de organisatie van de inkoop droge kruidenierswaren (denk bijvoorbeeld aan bouillonblokjes voor soep) komt er veel bij kijken om het productieproces gestroomlijnd te laten lopen. Jørgen Snoijink: ‘En wat denk je van etiketontwikkeling? Dat is helemaal nieuw voor ons. Je kunt je voorstellen dat je daar met de tegenwoordige wetgeving op het gebied van bijvoorbeeld vermelding van allergenen uiterst zorgvuldig te werk moet gaan. Dit brengt een nieuwe werkwijze voor ZON met zich mee waarin iedere afdeling even belangrijk is om uiteindelijk een geslaagd product van de band af te zien rollen. En ik ben er best trots op als ik zie hoe goed we dat proces inmiddels in de vingers hebben.’

De pilot met de verspakketten loopt tot komende zomer en zal dan met Edeka worden geëvalueerd.

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: