Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Brun, directeur van Anteus Fruits:

Marokkaanse producten worden kwalitatief beter

In 2006 heeft Patrick Brun Anteus France opgericht om te kunnen reageren op een specifieke vraag die oorspronkelijk voor het eerst op de Duitse markt werd aangetroffen. “Nadat ik telers had geselecteerd die aan de verwachtingen van mijn klanten konden voldoen, begon ik naar Duitsland te exporteren. Op dit moment werkt het bedrijf nog steeds voor 85 tot 90% op de Duitse markt. Tegelijkertijd willen we ons op een gecontroleerde manier in Frankrijk, België en Zwitserland ontwikkelen. We willen onze klanten kunnen blijven selecteren. We kiezen voor klanten die zich weten te houden aan de specifieke vereisten van ons project en een gecontroleerde groei weten te beheren,” legt directeur van Anteus France Patrick Brun uit.

Patrick Brun (in het midden) met de directeur van Anteus Maroc (vooraan) en hun landbouwkundig ingenieur (achteraan)

Het bedrijf werkt voornamelijk met producten uit Marokko en Spanje. “De producten, die we het meest afzetten, zijn groenten. In de winter bieden we tomaten, paprika's en courgettes uit Marokko aan die geteeld zijn op onze eigen bedrijven. Tegelijkertijd hebben we een partnerschap met telers in Spanje voor dezelfde producten, allemaal verpakt volgens onze zeer strikte specificaties en afgezet onder het merk ‘Anteus Fruits’. Deze variëteit in herkomst biedt onze klanten een alternatief: ze kunnen zelf de herkomst van hun product bepalen.”

“Marokkaanse producten krijgen steeds betere kwaliteit”
Volgens Patrick zijn de Marokkaanse producten, die het bedrijf via ‘Anteus Maroc’ wil ontwikkelen, van steeds betere kwaliteit en veroveren ze elk jaar opnieuw een groter deel van de markt. “De klant die zich echt op producten van topkwaliteit richt, richt zich meer op Spaanse producten. De toenemende Marokkaanse kwaliteit, niet alleen voor onze producten, maar ook die in het algemeen zorgt er echter voor dat er bijna geen verschil meer is tussen Spaanse en Marokkaanse producten. Veel klanten die alleen in Spaanse producten geïnteresseerd waren, begonnen nu Marokkaanse producten te kopen. Het gaat daarbij om klanten die voor luxe hotels werken, aan wie ik nooit dacht ooit tomaten uit Marokko te kunnen afzetten. Toch weten ook steeds meer bedrijven ons te vinden. Gezien het succes van het eerste experiment zullen we volgend jaar op de Europese markt een paprika van topkwaliteit, geteeld in Marokko, aanbieden.”

“We waren een van de eersten IFS-gecertificeerden”
Al sinds de oprichting van het bedrijf hecht Patrick waarde aan de kwaliteit van zijn productie, met aandacht voor de voedselveiligheid. “We waren een van de eersten die 7 of 8 jaar geleden met de IFS-certificering begonnen. In die tijd was de vraag alleen afkomstig van de grootwinkelbedrijven, dus we waren niet direct bezorgd. Toch hebben we voor onze groothandelsklanten besloten onze productie via IFS te certificeren. In onze drang naar continue verbetering behaalden we een certificering met een 'hogere niveau' van 98,7%. We hebben ervoor gekozen te anticiperen op de vraag op dit niveau om in de toekomst geen 'nee' te hoeven verkopen aan klanten die op zoek zijn naar hoogwaardige producten.”

Ook de certificatie GlobalGap zegt iets van het niveau van onze producten. “We richten ons op ‘gewasbeschermingsmiddelenvrij telen’, zonder al te veel van de totale opbrengst te verliezen en door een gezond product te creëren dat nog even smaakvol is. Daarom voeren we zeer regelmatige residuenanalyses uit en zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe rassen. We zoeken naar rassen waarmee het gemakkelijker werken is en een minder intensieve behandeling nodig hebben.”
“Al deze stappen zorgen ervoor dat we dichter bij een aantal exclusieve klanten komen, die zich vervolgens aan kunnen sluiten bij een gemeenschappelijk project en ons in staat stelt samen te groeien,” besluit Patrick.


Voor meer informatie:
Patrick Brun
Anteus Fruits
Naturopole - 3 Bd de Clairfont, Bâtiment G
66350 Toulouges
Vaste telefoon: +33 (0) 411 641 283
Mobiele telefoon: +33 (0) 613.686.987
anteusfruits@gmail.com 
www.anteusfruits.com 

Publicatiedatum: