Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

België verkoopt Rusland een peer tijdens eerste EK-kwalificatiewedstrijd

Primeur in voetballand. Nog voor het laatste fluitsignaal van de eerste EK-kwalificatiewedstrijd van onze Rode Duivels tegen Rusland op donderdag 21 maart is de match al gespeeld. Hazard en co verkopen Rusland een stevige peer. Of toch alvast figuurlijk, want via een ludieke campagne op de led boarden langs het veld wordt de Belgische Conference peer gepromoot. Initiatiefnemer vzw Fruittelers Zuid-Limburg hekelt daarmee de Russische boycot en lanceert tegelijk een speelse promotie- en bewustmakingscampagne rond de Belgische fruitteelt en gezond eten.

Animo verzekerd donderdagavond tijdens de wedstrijd tegen Rusland. Is het niet op het veld, dan zeker ernaast. Op de 180 meter led boarden zal u immers geregeld een opvallende en tegelijk veelbetekenende boodschap kunnen lezen: From Belgium with love …   The Belgian Conference Pear: World Champion in taste !  

De slogan wordt trouwens ook in het Russisch getoond. Tegelijkertijd verschijnen er hartjes die langzaam veranderen in een heerlijke Conference peer.

Vlnr staand: Chris Groven, Erwin Peeters
Vlnr geknield: Kristof Esselen, Boris Wouters, Tom Buntinx, Pieter-Jan Schreurs, Eddy Bal. 

Gebrek aan erkenning
Voorzitter van de vzw Fruittelers Zuid-Limburg Chris Groven: “We richten ons daarmee uiteraard rechtstreeks tot de Russische supporters in het Koning Boudewijnstadion. Maar we mikken ook op de kijker in Rusland zelf. De match zal ongetwijfeld door miljoenen kijkers live gevolgd worden.”

“Ondanks de Russische boycot wordt onze Belgische Conference peer nog steeds erg gesmaakt door de Russische consument. Alleen krijgt de Belgische fruitteler daarvoor niet altijd de erkenning die hij verdient. Onze boodschap: ‘Rusland, de beker is alvast voor ons, in ruil krijgen jullie opnieuw onze overheerlijke Conference peer. De importstop schiet in onze ogen aan zijn doel voorbij. Taak trouwens voor Europa om de ongelijkheid tussen Russische import van high-end producten zoals chocolade en speciale bieren ten opzichte van de ‘Njet’ voor landbouwproducten aan te pakken.”

Belgisch fruit promoten
Laat het duidelijk zijn dat de initiatiefnemers zich niet enkel tot Rusland richten. “We willen eveneens onze landgenoten warm maken voor een heerlijke en gezonde peer van bij ons,” aldus Groven. “De sector kreeg het de afgelopen jaren soms zwaar te verduren. Denk daarbij dus aan de Russische boycot en de grillige weersomstandigheden. En hoewel onze fruittelers niet stilzitten, voortdurend milieubewust en duurzaam innoveren en andere markten aanboren, blijft het nodig om de Belgische Fruitsector onder de aandacht te brengen.”

Kies bewust voor fruit van bij ons
Voorzitter Groven benadrukt ten slotte dat ook wijzelf de Belgische fruitboer kunnen steunen. “We hechten nog te weinig belang aan waar het fruit dat we allemaal dagelijks eten wordt geteeld. Of dat nu hier in België of in het buitenland is, daar staat de consument niet bij stil. Maar voor onze Belgische fruittelers is dat een wereld van verschil. We willen daarom oproepen om bewust te kiezen voor fruit van bij ons!” 

De campagne werpt in die zin een kritische blik op onze eigen fruitconsumptie. Maar Tom Buntinx, coördinator van Fructura Fruit, Sport & Health, benadrukt dat de sector vooral een positieve boodschap wil brengen: “De fruitteelt is een mooie maar harde business, we blijven wel optimistisch en willen vooral vooruitkijken. We geloven sterk in de toekomst van ons Belgisch fruit. De consument speelt hierin een belangrijke rol. Met deze campagne willen we de band tussen teler en consument versterken.” Met als boodschap: eet elke dag fruit van eigen bodem. Vandaar ook dat we onze actie koppelen aan de beste voetballers van het land, want gezondheid gaat hand-in-hand met sport én fruit!”

Steun van Belgische voetbalbond
De Koninklijke Belgische voetbalbond (KBVB) geeft alvast het goede voorbeeld en zet mee de schouders onder dit initiatief. Tijdens verschillende officiële jeugdtornooien zal de voetbalbond 1.000 kilo fruit van Belgische telers aan de vele jeugdspelers uitdelen. Zo wil de KBVB sporters aanmoedigen om voldoende fruit te eten.

De vzw Fruittelers Zuid-Limburg zet zich al jarenlang in voor de Belgische fruitsector. Naast deze positieve actie in de voetbalarena, organiseert ze om de drie jaar Fructura Expo, ’s lands grootste vakbeurs voor hard en zacht fruit. De beurs lokte afgelopen jaar ruim 5.000 professionals uit de fruitsector naar de Ethias Arena in Hasselt.

Voor meer informatie:
Chris Groven
Voorzitter vzw Fruittelers Zuid-Limburg
+32(0)476 45 86 05

Tom Buntinx
Coördinator Fructura Expo en Fructura Fruit, Sport & Health
0477 95 83 09



Publicatiedatum: