Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De eerste Spaanse watermeloenen zijn verstuurd

Het seizoen van 2019 van Fashion watermeloenen is pas van start gegaan. De meloenen uit het Spaanse Almería positioneren zich op de markten en lopen hiermee voor op andere plaatsen van herkomst, zoals Panama, Costa Rica en Marokko. Voor dit seizoen verwacht Grupo AGF Fashion een oogst van zo'n 80.000 ton, op basis van een areaal van meer dan 1.800 hectare. Dit is goed voor 8 tot 10% van de teelt in Spanje.

De vraag naar watermeloen in Spanje is goed op dit moment, vanwege het mooie weer en de hoge temperaturen. De prijzen zijn ook goed en liggen rond hetzelfde niveau als vorig jaar rond deze tijd, zegt Joquín Hidalgo, algemeen productcoördinator van Grupo AGF-Fashion.

"Het weer heeft een grote invloed op de consumptie van watermeloen. Daarom is er vooral in de zomer vraag naar. Vanuit Fashion werken we er echter aan om de consumptie van watermeloen minder seizoensgebonden te laten zijn. Dit doen we door promotie-acties, bijvoorbeeld door constant vernieuwende recepten te publiceren, waarmee we een alternatieve manier van consumeren promoten".

Het areaal van Fashion is verdeeld over de meest geschikte gebieden voor de teelt van watermeloen op elk moment van het seizoen. Het seizoen begint in Almería en gaat verder in Murcia, Granada, Córdoba, Sevilla, Valencia, Catalonië en Castilië-La Mancha, tot eind september. "We verwachten een goede oogst in Spanje aangezien de bloesem dankzij het goede weer optimaal bloeit in tegenstelling tot wat er vorig jaar gebeurde toen het te koud was rond deze tijd van het jaar", aldus Hidalgo.

De Fashion watermeloen wordt met name op de Spaanse markt afgezet. Van de export wordt 90% bestemd voor Duitsland. "In de afgelopen seizoenen hebben we de afzet op de Duitse markt sterk verhoogd. We verwerven daar een interessant marktaandeel en ons merk positioneert zich steeds meer. Binnen Europa exporteren we ook naar Frankrijk, Nederland, België en Zwitserland, en hoewel het meer symbolisch was, hebben we afgelopen seizoen ook 200 ton naar de Arabische Emiraten verzonden. Dit jaar hopen we onze aanwezigheid op de nationale markt te blijven consolideren en onze afzet op andere markten te verhogen".

Hidalgo vertelt dat de consumptie van watermeloen volgens gegevens van Eurostat blijft stijgen, evenals het areaal, waarbij het product andere soorten meloenen deels vervangt. "De groei van de consumptie van watermeloen is een constante geworden en Spanje is de eerste wereldwijde exporteur van watermeloen geworden, zowel qua waarde als qua volume. Bij Fashion voelen we ons onderdeel van dit succes, aangezien we helpen de basis te leggen voor het telen en op de markt brengen van kwaliteitswatermeloen vanaf het zaad en zo waarde toevoegen aan een product dat waarde ontbeerde".

"Fashion is een merk dat ontworpen is om de consument er zich mee te laten identificeren, een merk met een bovengemiddelde kwaliteit, dat ons op de premium markt plaatst. Sinds 2005 investeren we in marketing en in 2010 kwam deze goed op gang. We zijn ervan overtuigd dat de campagne van 2019 de belangrijkste marketingcampagne zal zijn die Grupo AGF tot nu toe gevoerd heeft", zegt Victor González, marketingmanager van Grupo AGF Fashion.

 

Voor meer informatie:
Víctor González
Grupo AGF Fashion
M: +34 659931151
victor@grupoagf.es
www.sandiafashion.com

Publicatiedatum: