Greenyard wil conserventak en 422 banen schrappen

Als antwoord op de aanhoudende druk van de markt en de enorme schuldenberg heeft Greenyard vandaag haar Transformatieplan voorgesteld. Het Transformatieplan bestaat uit drie onderdelen: fabrieken verkopen, 422 banen schrappen en de divisie groentenconserven afstoten.

Aantrekken extra kapitaal
Met het Transformatieplan wil Greenyard de hoge schuldgraad -5 tot 6 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) verlagen naar schuldratio 3. Op die manier wil Greenyard haar Rebitda opkrikken tot 60 a 65 miljoen euro. Over drie jaar moet dit doel bereikt zijn.  Ook stelde Greenyard zakenbank Lazard aan om te helpen zoeken naar een investeerder voor het aantrekken van extra kapitaal.

Groei van de winst
De maatregelen moeten gaat leiden tot een verbetering van het onderliggend bedrijfsresultaat met 20 miljoen euro in dit gebroken boekjaar en met 44 miljoen euro in het volgende jaar. Hierdoor zal het totale onderliggende bedrijfsresultaat over twee jaar stijgen naar 100 miljoen euro.

Banen verdwijnen voornamelijk in Duitsland en Verenigd Koninkrijk
In de divisie verse groenten en fruit (Fresh) zullen er 422 banen verdwijnen. De meeste banen verdwijnen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland en België. In alle lagen van het bedrijf zullen er banen verdwijnen en om te beginnen zwaait in mei operationeel directeur Carl Peeters alvast af. Greenyard onderzoekt de mogelijkheid om de getroffen werknemers elders in de onderneming te herplaatsen.

Verkoop divisie Prepared
Tevens gaat Greenyard de divisie fruit- en groentenconserven (Prepared) verkopen met het oog op verdere schuldafbouw. BNP Paribas Foritis gaat samen met KBV Securities opzoek naar mogelijke kopers voor de afdeling. Deze afdeling heeft drie fabrieken waarvan twee in België (Bree en Rijkevorsel) en in Nederland (Velden).

Diepvries
Ook kondigen de twee CEO’s Hein Deprez en Marc Zwaaneveld aan dat de diepvriesfabrieken te koop komen, omdat het bedrijf haar omvang en organisatiestructuur wil ‘optimaliseren, rationaliseren en consolideren’. De Hongaarse fabriek staat al op de lijst doordat deze te weinig bijdraagt aan de ebitda. Met de verkoop van dergelijke ‘niet-kernactiviteiten’ hoopt de groenten- en fruitreus 50 tot 75 miljoen euro te generen.

Reactie Hein Deprez, co-CEO:
“De extreem droge zomer van dit jaar, de terugroepactie van het begin van de zomer, maar voornamelijk de aanhoudende marktdruk in de markt vragen om belangrijke beslissingen. Na jaren van intensieve groei van Greenyard, is het tijd om onze kracht en schaal te consolideren en te gebruiken om een nog nauwere samenwerking aan te gaan met onze klanten. We willen de sterke en efficiënte partner van de retail blijven, nog sterker dan vandaag. Een partner die klaar is voor de toekomst, samen met haar klanten. Vandaag maken we al grote vorderingen met deze initiatieven.

“Helaas betekent dit ook een transformatie van de organisatie. We zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen nodig zijn voor een gezondere toekomst voor Greenyard, haar medewerkers, haar klanten, haar leveranciers en ook haar aandeelhouders.”

Reactie Marc Zwaaneveld, co-CEO:
“Wij geloven dat Greenyard een mooie toekomst voor zich heeft. Door een strikte uitvoering van het Transformatieplan te waarborgen, kunnen we een groot onontgonnen potentieel benutten dat onze efficiëntie en winstgevendheid aanzienlijk zal verbeteren. Bovendien zal onze analyse voor een hernieuwde organisatie van de verschillende divisies ervoor zorgen dat we onze klanten dezelfde kwaliteit van dienstverlening kunnen bieden die ze gewend zijn, terwijl we Greenyard optimaliseren door activa die niet langer essentieel zijn, te desinvesteren en onze kostenstructuur te verbeteren.”

 

 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven