Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kansen tijdens moeilijk seizoen

Egypte is grootste markt voor Poolse fruitexporteur

Het Poolse appelseizoen verloopt op zijn zachts gezegd turbulent. Nu Europa overspoeld wordt door appelen, zijn Poolse bedrijven genoodzaakt om andere markten voor hun appelen te vinden, niet alleen om betere prijzen te kunnen krijgen maar ook om al hun appelen af te kunnen zetten. De Poolse fruitexporteur Ewa-Bis is dit tot nu toe vrij goed afgegaan.

Ewa-Bis handelt voornamelijk in appelen en zo'n 10% van de export van dit bedrijf bestaat uit biologische appelen. Het overgrote deel van de export betreft echter conventionele appelen. "Zoals velen al wel weten, is dit seizoen erg moeilijk geweest, legt Anna Litwin uit. "Ik kan me oprecht geen seizoen herinneren dat zo slecht was als het huidige. Misschien dat we tien of twaalf jaar geleden een soortgelijk seizoen hadden. De situatie van dit jaar komt dus maar zelden voor. Gelukkig doen we nog steeds goede zaken en dit is te danken aan onze vaste klanten die onze appelen nog steeds afnemen ongeacht de prijzen."

Het Poolse exportbedrijf heeft een behoorlijk volume in Europese landen af weten te zetten maar richt zich dit jaar ook op een markt in Afrika. "We hebben appelen afgezet in Spanje, Nederland, Duitsland en andere Europese landen. Ik moet echter wel toegeven dat Egypte, naast de Scandinavische landen, onze belangrijkste markt is dit jaar. Ik weet niet precies waarom of hoe dit zo gekomen is maar ik las zelfs in de krant dat Egypte de grootste markt voor Poolse appelexporteurs zou kunnen worden," vertelt Litwin. "Ons bedrijf heeft geen problemen gehad met Egyptische bedrijven die niet betaalden. Ik denk dat als je goed zoekt er op alle markten weleens sprake van betalingsproblemen is. Het heeft voor ons prioriteit om langdurige relaties met partners te ontwikkelen. Vandaar dat we vrijwel nooit problemen met betalingen hebben."

De prijzen van Poolse appelen zijn momenteel niet al te best. Eind februari liggen de prijzen van industrieappelen rond de €0,08 - €0,09. "Voor Idared, onze beroemde goedkope appel, lopen de prijzen uiteen van €0,28 tot €0,30. Gala en Golden zijn van hogere kwaliteit en hebben prijzen die rond de €0,50 tot €0,60 liggen. Deze prijzen zijn ook afhankelijk van de markt waar men de appelen probeert af te zetten," legt Litwin uit. 

 

Naast Egypte is ook India een potentiële markt voor Ewa-Bis, evenals China. De kwaliteit van de appelen levert hierbij soms wel wat problemen op: "We hebben geprobeerd om een aantal zendingen naar China te exporteren maar liepen hierbij tegen technische barrières op. De kwaliteit van de appelen is niet altijd goed genoeg om ze naar verre bestemmingen te exporteren, waarbij ze vijf tot zes weken onderweg zijn. Dit is het gevolg van het tekort aan arbeiders om de appelen te plukken op het moment dat ze ook echt geplukt moeten worden. De appelen moeten goed hard zijn om deze reis te kunnen doorstaan," vervolgt Litwin. 

Andere markten die Ewa-Bis verkent, zijn Dubai, Qatar en Canada. "We doen al wel zaken met Canada omdat we er een kantoor hebben. We proberen echter om partners te vinden in Canada, zodat we grotere hoeveelheden naar deze markt kunnen gaan exporteren. Dit blijkt nog niet zo makkelijk te zijn maar we doen ons best. Zoals ik eerder al zei, ligt onze belangrijkste focus dit seizoen bij Egypte omdat we veel orders uit dit land binnen krijgen. We proberen echter controle te houden over de aantallen appelen die we naar dit land verladen omdat we de markt niet willen overspoelen. Als iedereen ineens grote hoeveelheden gaat sturen dan kan dat tot grote problemen leiden. In plaats daarvan proberen we om met een beperkt aantal partners samen te werken. Op deze manier houden we niet alleen controle over de hoeveelheden appelen maar krijgen we ook meer voet aan de grond bij gevestigde bedrijven. Dit betekent ook dat we ons dus hopelijk nooit meer zorgen hoeven te maken over betalingsproblemen."

Op dit moment bevinden zich nog grote aantallen Poolse appelen in bewaring. Telers hopen op betere prijzen alvorens ze hun koelcellen openen. Dit zal echter leiden tot een nieuwe prijsdaling, vreest Litwin: "Eind januari waren er nog 1,4 miljoen appelen in bewaring. Telers zijn geleidelijk begonnen met het openen van de koelcellen maar dit heeft tot nu toe geen effect op de prijzen gehad. Ik denk daarom niet dat hier later verandering in zal komen. De markt is en blijft onvoorspelbaar en men zou zelfs kunnen zeggen dat de prijzen gestegen zijn omdat bepaalde rassen niet in dezelfde mate beschikbaar zijn als andere jaren." 

Ewa-Bis heeft zichzelf een aantal duidelijke doelstellingen voor 2019 gesteld. Aangezien appelen al jarenlang het belangrijkste product voor het bedrijf zijn, heeft het op de markt de status van specialist gekregen. Het bedrijf staat echter open om de mogelijkheden van andere producten te verkennen: "In Polen staat het zachtfruitseizoen weer voor de deur en zoals velen weten, behoort Polen tot de grootste spelers op deze markt. Wij zouden ook graag een grote speler worden maar kijken hiervoor ook naar categorieën zoals aardbeien, tomaten en komkommers. We willen ons ook meer op de biologische markt gaan richten. We hebben een zusterbedrijf, Grupa Owoce Natury, dat biologische appelen vermarkt. We zetten veel biologische appelen af aan de verwerkende industrie maar we proberen onze biologische appelen ook te introduceren bij supermarktketens. Onze derde doelstelling is om onze eigen appelmerk te lanceren, Tymbark. Het merk is al te koop bij de Poolse vestigingen van Kaufland maar we proberen het nu ook op een bredere markt te introduceren."

Litwin is pas net terug van Fruit Logistica en de bio-vakbeurs BioFach. Beide vakbeurzen waren een groot succes, vertelt ze: "Fruit Logistica is gewoon veruit de belangrijkste beurs voor ieder bedrijf in de AGF-sector. Het feit dat alle onze bestaande klanten hier aanwezig zijn, betekent dat we elkaar op één plaats kunnen ontmoeten zonder de hele wereld over hoeven te reizen. Het is natuurlijk ook de ideale vakbeurs om nieuwe klanten aan te trekken. Ieder jaar weer weten we nieuwe klanten binnen te halen in Berlijn. Daarnaast geeft de vakbeurs ons een indruk van de actuele ontwikkelingen op de markt. We kijken altijd of er nieuwe verpakkingsmethodes of andere technologieën gepresenteerd worden die ons bedrijf kunnen helpen om de concurrentie een stapje voor te blijven. Al met al hebben we een drukke periode achter de rug maar het was het allemaal meer dan waard!" 

 

Voor meer informatie:
Anna Litwin
Ewa-Bis Sp. z.o.o.
Tel: +48 22 343 9881
Mobile: +48 722 277 011
Email: anna.litwin.@ewabis.com.pl 
www.ewabis.com.pl 

Publicatiedatum: