Ondanks de grote onzekerheid op de AGF-markt dringt Freshfel Europe er bij de sector op aan om de consumptie te blijven stimuleren. De vele onzekerheden op de huidige markt, zoals Brexit, de Russische boycot, het toenemend aantal klimaatgerelateerde gebeurtenissen en het moeizaam verkrijgen van toegang tot markten, zou de sector er niet van moeten weerhouden om het huidige lage consumptieniveau in Europa een impuls te geven.
De Europese AGF-sector staat een roerige periode te wachten die de teelt, handel en consumptie kan raken. Enerzijds werden de afgelopen twee jaar gekenmerkt door weersextremen die hun weerslag hadden op de kwaliteit, vraag en aanbod verstoorden en een instabiele markt tot gevolg hadden. Anderzijds blijven onzekerheden de transparantie het ondernemersklimaat vertroebelen.
De datum 29 maart 2019 nadert en de uitkomst van Brexit is nog altijd onbekend, de Russische boycot duurt voort en andere uitdagingen, waaronder fytosanitaire, hebben geleid tot een meer complexe marktdiversificatie. Wereldwijd draagt een nieuwe golf van unilateralisme en protectionisme verder bij aan het onvoorspelbare handelsklimaat en dat maakt het voor ondernemers ingewikkelder om zaken te doen.
Het wachten op een terugkeer van de normale situatie kan echter leiden tot gemiste kansen. Ondanks de complexiteit van het handelsklimaat moet de sector de consumptie op de Europese markt toch stimuleren. De consumptie van groenten en fruit ligt in Europa nog altijd onder de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen minimale inname van 400 gram per dag.
In 2018 leidde Freshfel een Thematic Network van de Europese Commissie in het kader waarvan een gezamenlijke verklaring met andere belanghebbenden werd opgesteld die 43 beleidsaanbevelingen omvatte om de consumptie in Europa te stimuleren. Daarnaast is Freshfel dit jaar in samenwerking met Aprifel een driejarig door de Europese Commissie gesubsidieerd promotieproject gestart met de naam 'FV for a Healthy EU" om de groente- en fruitconsumptie onder Europeanen in de leeftijdsgroep van 18 tot 30 jaar te verhogen. De consumptie is onder deze bevolkingsgroep het laagst.
Tijdens de Algemene Jaarvergadering op 5 en 6 juni 2019 in Londen zullen leden van Freshfel strategieën bespreken om om te gaan met het huidige onzekere handelsklimaat.
Voor meer informatie: freshfel.org