Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Eetbare soepverpakking krijgt Greener Packaging Award
Een soepverpakking die tijdens het opwarmen smelt en dient als bindmiddel voor de soep, is dinsdagavond in Brussel in de prijzen gevallen bij de eerste editie van de Greener Packaging Awards. De prijzen zijn een initiatief van Fost Plus, de organisatie die in staat voor de selectieve afvalinzameling en belonen bedrijven "die tot het uiterste gaan in het terugschroeven van de milieu-impact van hun verpakkingen". De soepverpakking, ontwikkeld door het designbureau Mona Lisa, kreeg de prijs in de categorie "Designer".
De jury spreekt van "een origineel concept waarbij de verpakking ingrediënt wordt". Concreet gaat het om een verpakking op basis van maïs. Wanneer de soep in de microgolfoven wordt opgewarmd, "smelt" de verpakking en vormt ze de binding voor de soep. Het concept is nog niet gecommercialiseerd, zo werd vernomen bij Mona Lisa.
Er werden dinsdag nog prijzen uitgereikt aan Jules Destrooper en Delhaize (categorie 'Verminderd gewicht/volume'), aan Ecover en Danone (categorie 'Herkomst van de materialen') en aan de kmo Ethiquable voor de verpakkingsaanpassingen bij een van haar producten. Danone en Delhaize werden ook tot "grote winnaars" uitgeroepen.