Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Greenyard heeft naar schatting 350 miljoen euro schuld”

Afgelopen week was een veelbewogen week voor het mega groenten- en fruitconcern Greenyard. Na een winstwaarschuwing schoot de beurswaarde omlaag. Oprichter en CEO Hein Deprez bouwde zijn bedrijf via dure en met schulden betaalde overnames uit tot een internationale gigant met 4,2 miljard euro omzet. Hierdoor heeft Greenyard naar schatting voor 350 miljoen euro schuld.

Om het bedrijf te redden, is volgens waarnemers 80 tot 140 miljoen euro nodig. Deprez heeft samen met zijn zus Veerle 49,3% van de aandelen in handen en iedereen heeft de ogen op hem gericht. Volgens specialisten zijn er drie opties om het bedrijf overeind te houden: onderdelen verkopen, de controle uit handen geven of een miljoeneninvestering.

Men is het er over eens dat Deprez het geld niet zelf bij elkaar kan schrapen. Deprez zou zijn teeltbedrijven kunnen verkopen, maar doet dit om verschillende symbolische en economische redenen niet. Daarnaast zou de opbrengst van zijn persoonlijk vastgoed: het kasteel van Belsele, het kasteel van Male of zijn boerderij in Heuvelland slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.

Ook valt er bij Greenyard zelf weinig te halen. De gebouwen, die het bedrijf bezit, zijn volgens de boekhouding 330 miljoen waard, maar critici noemen deze waarde overdreven. “De locaties van de gebouwen zijn niet optimaal en enkel geschikt voor het verwerken van groenten.”

Het besparen van kosten zou de boodschap zijn. Door meer groenten en fruit te verwerken en te verkopen, zal de kostprijs dalen. Hoe hoger het marktaandeel en de omzet, hoe hoger de winst. Dit zou verklaren waarom Hein Deprez een businessmodel uitbouwde dat draait om overnames en fusies.

Bron: De Tijd

Publicatiedatum: