Waitrose introduceert kartonnen verpakking voor druiven

Vorige week is Waitrose & Partners weer een stapje dichter bij haar doelstelling gekomen om het plasticgebruik te verminderen door het introduceren van een recyclebaar kartonnen druivenpunnet voor Sable druiven, die de bekende plastic punnet zal gaan vervangen. Waitrose is de eerste retailer in het Verenigd Koninkrijk die haar druiven in deze verpakking aanbiedt. 

Dankzij het gebruik van kringloopkarton zal het plasticgebruik jaarlijks met 12 ton teruggebracht worden. Dit percentage zal verder stijgen zodra later dit jaar ook andere druivenrassen in deze verpakking aangeboden gaan worden. 

De omschakeling naar een kartonnen verpakking voor de biologische Duchy druiven van Waitrose maakt onderdeel uit van haar belofte om meer duurzame verpakkingen te gebruiken aan Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Wales ter ere van zijn zeventigste verjaardag in november 2018. De retailer bewijst hiermee eveneens dat het mogelijk is plastic verpakkingsmaterialen te schrappen zonder dat de kwaliteit en versheid van het fruit hieronder lijden. 

Tor Harris van Waitrose & Partners: "Met deze verpakking voor onze biologische Duchy en Waitrose Sable druiven geven we blijk van ons voortdurende streven het gebruik van overbodige plastic verpakkingen zoveel mogelijk te verminderen. De hoeveelheid plastic, die we zullen vervangen door over te stappen op kartonnen punnets, is aanzienlijk en we hopen dit later dit jaar verder te verhogen door meer van onze druiven op deze manier te verpakken."

Waitrose & Partners heeft haar plasticgebruik sinds 2009 al met 50% weten te verminderen. De retailer heeft belangrijke maatregelen getroffen om het gebruik van overbodig plastic te reduceren door bijvoorbeeld plastic wegwerpbekers uit haar winkels te halen en innovatieve alternatieven voor plastic toe te passen. Het bedrijf wil echter nog verder gaan: 

  • We  zijn vastbesloten om alle verpakkingen van onze huismerken recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar te maken. Tegen 2020 zullen we voor al onze verpakkingen oplossingen ontwikkeld hebben en we hopen deze doelstelling in 2023 bereikt te hebben.
  • 70% van het plastic in de verpakkingen van onze huismerkproducten is al recycleerbaar. We zijn van plan dit in 2020 naar 80% te brengen en naar 100% in 2023. 
  • In 2019 zullen we samen blijven werken met onze klanten om te bepalen welke plastic verpakkingen uit het schap kunnen verdwijnen zonder in te boeten op kwaliteit of houdbaarheid om er zeker van te zijn dat we geen extra voedselverspilling veroorzaken.
  • We vervangen in het voorjaar van 2019 losse plastic tasjes voor groenten en fruit door een composteerbaar alternatief en in maart 2019 zullen ook de wegwerp draagtasjes van 5 pence (€0,06) uit onze winkels verdwijnen.
  • Tegen kerst 2020 zullen alle kaarten, geschenkverpakkingen, christmascrackers, bloemen en planten van ons eigen merk glittervrij zijn of voorzien zijn van een milieuvriendelijk alternatief.

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven