Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mart Valstar, Best Fresh Group

"Ondanks extra douaniers zullen de eerste maanden na Brexit niet vlot verlopen"

"De tijd dringt, nog maar tien weken te gaan tot 29 maart", spreekt Rutte op zijn wekelijkse persconferentie van afgelopen week. "We hebben geen tijd te verliezen en een No Deal Brexit zal echt gevolgen hebben voor de Nederlandse economie.

De Nederlandse groenten- en fruitsector is al een tijd bezig met de voorbereidingen op de Brexit. "Van de 5000 hectare groenten en fruit is 800 hectare bestemd voor de Engelse markt. In de zomer gaan er honderden wagens per dag met tomaten, komkommers en paprika naar Engeland om dit af te leveren", vertelt Mart Valstar van Best Fresh Group aan het NOS Journaal. 

Momenteel kan een lading verse producten kort van tevoren worden ingescheept. Bij Brexit is dat verleden tijd en moeten bedrijven alles van te voren aanmelden. "Er zijn inmiddels aan aan beide kanten van het Kanaal douaniers aangenomen, maar zij zullen zeker de eerste maanden vertraging oplopen. Tot wel 3 tot 4 dagen", zegt Mart.

Havenbedrijf Rotterdam werkt inmiddels aan extra parkeerruimte bij de ferry terminals. "Dit is voor vrachtwagens die hun papierwerk niet op orde hebben en niet mee mogen op de ferry", aldus Leon Willems van havenbedrijf Rotterdam. 

Klik hier om de uitzending van het NOS Journaal van afgelopen vrijdag terug te kijken. 

Publicatiedatum: