Coop voegt nieuwe pitloze druif aan assortiment toe

"De nieuwe druiven uit het Fior Fiore Coop-assortiment beschikken over alle kenmerken waar consumenten naar op zoek zijn. Ze zijn zoet (met een Brix tot meer dan 20°) hebben een mooie gele kleur en grote vruchten en daarbij zijn ze ook nog eens pitloos.” vertelt Claudio Mazzini van Coop Italia tijdens de presentatie van het druivenras Pristine.

 

"De reacties zijn tot dusver geweldig geweest en dit product is winstgevend voor zowel retailer als teler. Ondanks de hogere prijs ten opzichte van traditionele rassen aarzelen klanten geen moment om deze druiven te kopen.”

De kracht van dit product ligt in de consistentie en kwaliteit in combinatie met goede smaakeigenschappen.

De nieuwe toevoeging werd mogelijk dankzij een exclusieve overeenkomst tussen Coop Italia en Polar Fruit International, dat de rechten op het ras bezit en op haar beurt OP Giuliano toestemming heeft gegeven om dit ras te gaan telen.

“Ons Fior Fiore merk wordt met de grootste zorg geteeld: de kwaliteit moet gegarandeerd hoog zijn. Zo  niet, dan zijn we bereid het hele seizoen over te slaan. De retailsector is zeker bereid te investeren maar alleen in producten waarvan de waarde voor de consument duidelijk is.”

“We zijn blij samen te mogen werken met OP Giuliano omdat dit bedrijf heeft laten zien dat het in staat is om te groeien. Het ontwikkelde zich van handelsfirma tot teeltbedrijf en heeft zich daarnaast ontpopt tot een grote vernieuwer.”

Nicola Giuliano legt uit dat het bedrijf drie jaar geleden gestart is met de teelt van het ras Pristina op een perceel van zo’n 20 hectare. “Het is een knapperige druif met een uitstekende houdbaarheid bij kamertemperatuur. Het ras leent zich dan ook bij uitstek om over langere trajecten verladen te worden.  Via onze San Lucar groep proberen we ook Oostenrijk en Duitsland te bereiken.”

In reactie op een aantal van de problemen die tijdens het zakenevenement BEFE zijn besproken, antwoordt Claudio Mazzini dat innovatie cruciaal is voor retailers. “Al is het alleen maar omdat de beschikbare winkelruimte niet oneindig is en een product zijn plaats dankt aan het feit of het voldoende in het laatje brengt, en dat hangt dan weer van de vraag of het zo bij de consumenten in de smaak valt dat zij het kopen. Genetisch eigenschappen alleen zijn niet voldoende meer, noch grote merknamen. Deze elementen moeten hand in hand gaan.”

"Ik wil dat telers begrijpen dat retailers niet alleen prijzen verlagen maar dat er ook zijn die initiatieven nemen waarmee waarde voor de hele keten gecreëerd wordt waarbij zij de wensen, smaak en verwachtingen van de consument voorop stellen. Ter illustratie: toen ik mijn collega’s een punnet pitloze Fior Fiore druiven gaf om te proeven, was er in no-time geen druif meer over.”


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven