Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
vooral reclame maken

Bedrijven nemen consument op social media niet serieus

Bedrijven zetten sociale media voornamelijk in om reclame te maken. Ze richten zich op het aantal fans en 'likes' dat zij krijgen, niet op interactie met hun volgers. Dat blijkt uit een onderzoek van de Social Embassy. Bedrijven zijn de consument massaal gevolgd naar sociale media, 92 procent van de merken zit op een of meer sociale sites. Facebook en YouTube worden het meest ingezet, gevolgd door Twitter. Op Google+ en Pinterest zitten minder merken, maar daar zit een sterke groei. Wel blijkt dat steeds minder merken actief zijn op Hyves.

Gemiste kansen

Social media strateeg Martin Kloos stelt dat bedrijven geen optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van Facebook en Twitter. "Van dialoog en invloed van consumenten op producten of diensten blijkt slechts in zeer beperkte mate sprake. Omdat reclame via sociale media heel effectief kan zijn, betekent dit voor veel merken een gemiste kans. Echte fans willen graag betrokken worden en kunnen van grote waarde zijn voor een bedrijf."

Een positieve uitzondering is volgens Social Embassy ING. De bank reageert snel op berichten en gaat de dialoog over moeilijke onderwerpen met de community via sociale media niet uit de weg.

Top 10 bedrijven die het goed doen op social media

1. ING
2. Vodafone
3. KLM
4. Rabobank
5. Wereld Natuur Fonds
6. Albert Heijn
7. NS
8. Etos
9. Hi
10. ANWB

Sociale media blijven een groeimarkt. Van de onderzochte bedrijven zegt meer dan de helft dat zij het budget voor sociale media in 2013 zullen verhogen.

Bron: RTL
Publicatiedatum: