Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Romain Cools van Belgapom reageert op de eventuele Russische frietboycot

"Nu de capaciteit in Rusland toeneemt kan Poetin zijn geliefde spelletje blijkbaar spelen"

Tholen – In reactie op eventuele boycot van Rusland op Europees friet vertelt Romain Cools van Belgapom dat het sluiten van de grenzen een vorm is van puur protectionisme. "Al jaren probeert Rusland zijn aardappelteelt op de rails te krijgen, toch blijft de gemiddelde opbrengst bijzonder laag. Voor een competitieve frietproductie is het noodzakelijk om een constante en rendabele aardappelproductie en bewaring te hebben. Ondanks dat Rusland hier al jaren in investeert, zorgt het continentaal klimaat en de specificiteit van de landbouwsector voor problemen."

In het totaal heeft Rusland in 2017 118.032 ton diepvriesfriet ingevoerd met een waarde van 90,9 miljoen euro. NL is de belangrijkste exporteur met 52.500 ton, met Polen op de tweede plaats met 42.000 ton en Frankrijk op nummer drie met 13.000 ton. België volgt op de vierde plaats met 10.000 ton. "De export van diepvriesfriet uit België is vrij beperkt, daarentegen voert Nederland veel meer uit. De Nederlandse friet gaan vooral naar de Amerikaanse fastfood bedrijven in Rusland. Nu decapaciteit in Rusland toeneemt kan Poetin zijn geliefde spelletje blijkbaarspelen", aldus Romain. 

"Het effect van de eventuele boycot op de Belgische aardappelketen lijkt me vrij beperkt, in tegenstelling tot de Nederlandse markt. Ook is er een kans dat de concurrentie op de Europese en wereldmarkt scherper wordt, omdat er product dat voorheen naar Rusland ging op deze markten wordt aangeboden. Dit zal alleen gebeuren als het aardappelproduct is bestemd voor specifieke afzetkanalen zoals de fast food sector", besluit Romain. 

Voor meer informatie:
Romain Cools
Belgapom
Sint-Annaplein 3
9290 Berlare