Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onjuiste informatie beïnvloedt markt

Italië heeft een gecompliceerde perenmarkt

De laatste tijd kent de perenmarkt meer downs dan ups en vaak wordt het kwaliteitsproduct niet met de juiste vergoeding gewaardeerd. We praten erover met Ettore Ceccarelli van van het Italiaanse bedrijf Ceccarelli Giulio, dat Europese bekendheid geniet dankzij het perenmerk Julius.


Ettore Ceccarelli. Benden met Hans Klotz.

Hoe verloopt het perenseizoen?
Wat ik in ieder geval met zekerheid kan zeggen is dat het een gecompliceerd seizoen is en dat onjuiste informatie de trend heeft bepaald.

Kunt u iets specifieker zijn?
Tijdens de lente van 2017 waren de temperaturen lager dan anders en dat zorgde natuurlijk voor wat problemen, die overigens prima in de hand te houden waren. Maar de kranten schreven dat er in heel Europa geen peren meer waren. Vervolgens waren de temperaturen in juni en juli te hoog waardoor de peren kleiner van maat waren en de afzet in de maanden daarna afnam. Daarnaast waren er Spaanse peren die overlapten met de Italiaanse carmen en santa maria peren.

Dus de schuld ligt bij het seizoensverloop?
Ik denk het niet. De telers, retailers en technici stelden allen hun eigen eisen en hadden hun eigen problemen. In juli waren er geruchten dat de teelt van de abate met 10% was afgenomen, maar in werkelijkheid was er een eindsaldo van plus 15%. Daarnaast was er een gerucht dat er in Nederland geen conference peren zouden zijn terwijl er 'slechts' een tekort was van 7%. En niemand had het over de rocha peren die met 69% zijn toegenomen en nog altijd veel wordt verkocht in Europese en Braziliaanse supermarkten.

Dus het hele systeem heeft een deuk opgelopen?
Het seizoensverloop van voorgaande jaren bieden geen garanties voor de daarop volgende jaren. De situatie op de markt is op dit moment erg onduidelijk. We weten het niet.


Peren tentoongesteld tijdens Fruit Logistica 2018 in Berlijn

Hoe zijn jullie hier als bedrijf mee omgegaan?
Het was erg lastig om onze medewerkers en telers te laten inzien dat de berichten niet klopten, maar gelukkig houd ik me ook bezig met de statistieken waarna ik persoonlijk met een aantal telers heb gesproken. Toen realiseerden we ons dat de situatie niet zo erg is als het lijkt. En dit werd bevestigd door het grote aantal aanbetalingen en de afname van de voorraad die volgens schema verloopt.

Er wordt geklaagd dat de peren die verkocht worden te hard zijn
Dat is een belangrijke kwestie. Het product dat wordt gebruikt om de williams, abate en conference peren te conserveren is 1-methylcyclopropeen, simpelweg omdat er niks anders beschikbaar is. Het is een geweldige uitvinding die peren lang knapperig houdt, maar het risico is helaas wel dat ze oneetbaar worden. In november zag ik peren die zo groen waren dat ik twijfelde of deze wel gegeten konden worden.



Hoe kan dit probleem worden opgelost en hoe gaat het merk Julius hiermee om?
Allereerst moeten we het protocol volgen voor het gebruik van 1-methylcyclopropeen en per perenvariëteit een plan maken. Bovendien, na meerdere malen de kwaliteit van peren te hebben gezien die te koop zijn in Italiaanse en buitenlandse supermarkten, zou ik willen zeggen dat we de planning qua de marketingstructuren zouden kunnen verbeteren zodat het product op een adequate manier kan worden voorbereid voor consumptie. Uiteraard volgen wij het protocol, maar daarnaast brengen we de peren met het hoogste suikergehalte en de laagste hardheid als eerste op de markt en zorgen we ervoor dat de peren op de best mogelijke manier naar de klant wordt gebracht. Dat is niet makkelijk, maar het is ons doel en daar streven we dan ook naar.



En in de toekomst?
In 2016 is in Argentinië het middel 'Harvista' goedgekeurd. Het gaat weliswaar nog steeds om een molecuul van 1-methylcyclopropeen, maar deze zou dan een paar dagen voor de oogst al kunnen worden toegepast. De voordelen zijn hetzelfde maar het fruit zou dan volwassener zijn. Het lijkt erop dat dit in Italië pas in 2020 of 2021 is toegestaan.
 
En hoe staat het er nu voor met het seizoen?
Het seizoen van de Italiaanse williams is geëindigd en op 20 maart beginnen we met de Argentijnse variant. Over 40 dagen eindigt het seizoen van de Italiaanse abate, maar de Argentijnse zijn al onderweg.

Contact:
Ceccarelli Giulio Srl
Via della Frasca, 7
47020 Longiano (FC)
Tel.: (+39) 0547 53055
Fax: (+39) 0547 59352
Email: commerciale@juliusfruit.it
Web: www.juliusfruit.it
Publicatiedatum: