Dan zal zijn tijd gaan verdelen tussen het kantoor in Singapore en het Zespri hoofdkwartier in Nieuw-Zeeland. Hij zal zo'n tien dagen per maand in Singapore aanwezig zijn en de rest van de tijd in Nieuw-Zeeland en op op de internationale markten van Zespri.
Nieuw kiwiseizoen
Het Nieuw-Zeelandse kiwiseizoen zal medio maart aanvangen en volgens Dan zijn de vooruitzichten goed. De groeiomstandigheden waren gunstig en het warme weer in januari heeft gezorgd voor prima maten en een vroege rijping.
Dan vervolgt zijn verhaal door te vertellen dat de consumentenvraag naar het ras SunGold sterk is, wat vooral te danken is aan de zoete smaak en het eetgemak van deze kiwi. "Dit is waar de consument vandaag de dag naar op zoek is. We merken dat de hele kiwicategorie groeit, hoewel het aandeel van de groene kiwi's niet zo snel groeit als dat van golden."
Overzeese productie
Buiten Nieuw-Zeeland vindt de grootste productie in Italië plaats, gevolgd door Frankrijk en wat kleinschaliger experimentele plantages in Spanje, Portugal en Griekenland. In Azië zijn er plantages in Japan en Korea. We zijn ook begonnen met proeven in Noord-Amerika en China.
De proeven in China zijn al even aan de gang en evenals bij veel andere populaire merkproducten in China bestaat het risico op 'namaak' en dit geldt ook voor Zespri. "We zien behoorlijk wat imitaties van het Zespri merk in China en we blijven samen met de autoriteiten actie ondernemen om dit in te dammen. Dit geldt ook voor de proeven die we doen, waarbij ook het gevaar bestaat dat plantmateriaal wordt gestolen en gekopieerd. We pakken dit op dezelfde manier aan door de lokale autoriteiten te informeren. In Nieuw-Zeeland investeren we ook in meer middelen op dit vlak en dit is een succes."
Willen de Chinezen fruit van eigen bodem?
"Hierover willen we feedback van onze consumenten krijgen. Ze stellen importfruit zeker op prijs maar genieten ook van lokaal geteeld fruit. We moeten er gewoon voor zorgen dat we de kwaliteit op zo'n niveau krijgen dat deze beantwoordt aan de eisen van deze consumenten. We willen er zeker van zijn dat ons fruit in China volgens dezelfde strenge standaarden wordt geteeld als de kiwi's die in Nieuw-Zeeland en op het noordelijk halfrond worden geteeld. Er zal een strategie ontwikkeld worden om zowel uit China als Nieuw-Zeeland te leveren zodat er 12 maanden per jaar premium kiwi's in het winkelschap liggen," vervolgt Dan.
Eén van de uitdagingen waar de kiwisector mee te maken heeft is het enorme kwaliteitsverschil van het fruit dat er op de markt is. Een deel hiervan wordt onrijp geplukt. Wanneer de consument een slechte ervaring heeft, kan het weken of zelfs langer duren voordat deze opnieuw kiwi's koopt.
Rode kiwi's
Er zijn veel rode kiwirassen en Zespri bekijkt momenteel een aantal potentiële rode rassen. "Er zijn al een paar rode rassen uit de pijplijn gekomen maar er was geen enkel ras bij waar we voldoende vertrouwen in hadden om het op de markt te brengen. We evalueren dit seizoen een ander rood ras om te zien of het aan alle eisen voldoet, zoals de maat, smaak, resistentie tegen Psa enzovoort. Zodra we een ras vinden dat aan al deze criteria beantwoordt, dan willen we dit zo snel mogelijk introduceren. We merken dat rode kiwi's goed ontvangen worden vanwege de zoete smaak en kleur."
Prototype van de schilmachine van PND
Zespri evalueert ook nieuwe rassen met een eetbare schil en een schil- en snijmachine voor kiwi's die in supermarkten, sapbars en zelfs fastfood-restaurants kan worden geplaatst. Dit maakt kiwi's toegankelijk voor de groep consumenten die het fruit lekker vindt maar niet zit te wachten op gedoe met schillen en snijden of plakkerige handen.
"We willen uitgroeien tot één van de populairste merken van gezonde voeding. Ook zal er een ander evenwicht tussen golden en groene kiwi's ontstaan. Er zullen meer golden dan groene kiwi's zijn. Daarnaast zullen we een beter inzicht hebben in wat de consument van een kiwi verwacht, variërend van de smaak tot het gemak van eten.
Dan vertelt dat Zespri op sommige markten al vrij dicht in de buurt van deze doelstelling komt. In Europa kan Zespri veel van haar grote retailpartners 12 maanden per jaar van groene kiwi's voorzien maar in delen van Azië, waar de aanvoer nog niet zo groot is, kan er maar een korte periode geleverd worden. De volumes golden kiwi's nemen ieder seizoen toe maar het zal nog jaren duren voordat het gat in de aanvoer tussen beide halfronden gedicht is.