Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bekendmaking GfK's best gewaardeerde Out of Home Formules 2017

AH to go best 'On the Move'-formule

Uit het GfK Formule Rapport 2017 blijkt dat SushiPoint, Bagels & Beans, AH to go en ISS Catering de best gewaardeerde Out of Home Formules zijn. Deze formules worden elk in hun eigen segment Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work als beste gewaardeerd door hun eigen gasten. In totaal zijn 77 formules gewaardeerd op de zogenaamde 7 G's: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Dit jaar is het aantal formules uitgebreid en is de onderzoeksopzet aangescherpt. Door de 7 G's leidend te maken binnen het onderzoek naar formulewaardering anticipeert GfK op het toenemende belang van onder andere de G's gezond, goed geweten en goed verhaal in consumentenvoorkeuren.

SushiPoint best gewaardeerde formule in 'Fastservice'
SushiPoint wordt door haar gasten met een 7.31 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op gemak, gezond en genieten beoordeelt de gast van SushiPoint erg hoog. Binen dit segment behaalt Plaza food for All de tweede positie, gevolgd door Happy Italy.

"Het concurrentieveld binnen Fastservice is het afgelopen jaar duidelijk aan verandering onderhevig onder invloed van nieuwe spelers en consumentenvoorkeuren. Diverse nieuwe formules die zich positioneren op de makkelijke maar gezonde keuken vormen steeds vaker een referentie en bedreiging voor de meer traditionele formules in fastfood. Slim anticiperen op trends zoals maaltijdbezorging en fastcasual is cruciaal om je te onderscheiden", aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Bagels & Beans beste waardering binnen 'Coffee & Lunch' segment
Bagels & Beans weet met een 7.33 de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De unieke combinatie van de hoge scores op genieten, gastvrij en gezond, maar ook op de overige G's maakt Bagels & Beans erg aansprekend voor veel Nederlanders. De op een na hoogste waardering is voor HEMA, die in dit segment wordt gevolgd door Ikea.

"De groei van lokale koffie- en lunchaanbieders in de binnensteden maakt het voor de grotere formules steeds lastiger om écht onderscheid te blijven maken. Blijven innoveren en ultieme gastvrijheid is hierbij enorm belangrijk", aldus van Eekelen.

AH to go best gewaardeerde formule in 'On the Move'
AH to go wordt binnen het segment On the Move met een 6.70 het beste gewaardeerd. AH to go weet naast de waardering op gemak ook door haar assortiment bovengemiddeld te scoren op gezond en genieten. De tankshops AVIA en Total krijgen na AH to go de hoogste waardering.

"Het segment On the Move is altijd een erg lastig concurrentieveld gebleken als het gaat om consumentenwaardering. Het bezoek aan formules langs de (snel)weg of op het station is doorgaans gehaast en snel, waardoor het voor formules erg lastig is om écht indruk te maken", voegt Bas van Eekelen toe/

ISS Catering beste waardering in 'At Work'
ISS Catering krijgt met een 6.67 de beste waardering binnen het segment 'At Work'. Vooral de G's gemak en goedkoop worden hoog door hun gasten gewaardeerd.
Hutten Catering en Vermaat worden na ISS Catering als hoogste gewaardeerd.

"At Work is het segment met de meest uitdagende spelregels. Het aantal locaties staat al geruime tijd onder druk en de organisaties die lokaal het slimste inspelen zijn in staat om te groeien", aldus Bas.

GfK Formulerapport - Out of Home
Het GfK Formule Rapport - Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodservice formules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work. Samen met het speciale online analyseportal per formule geeft het onderzoek inzicht in de waarderingscore op 31 aspecten. Ook de ontwikkeling van omvang, profiel, loyaliteit en conversie van de gaststroom wordt uitvoerig in beeld gebracht. Dit consumentenonderzoek is in mei 2017 uitgevoerd en betrof in totaal 8.979 bezoeken aan de in totaal 77 onderzochte foodservice formules.

Bron: GfK
Publicatiedatum: