Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alibaba werkt samen met Driscoll's

Alibaba heeft een partnerschap aangekondigd met Driscoll's. Driscoll's gaat helpen om kleine Amerikaanse telers aan te trekken voor het Chinese e-commerceplatform.

De aandelenkoers van Alibaba steeg onlangs met 3,5%, om daarna weer met 1% te dalen. Tijdens de conferentie wees Alibaba-CEO Jack Ma erop dat het een uitdaging is om binnen drie dagen na de oogst versproducten bij de Chinese consument te krijgen. 

"Als we om kunnen gaan met vers fruit en vis, zou het makkelijk moeten zijn om te leren hoe andere producten moeten worden geïmporteerd. Wat het echter moeilijk maakt, is dat China een grote bevolkingsdichtheid heeft en slechts weinig teeltgrond. Als zoveel mensen goede producten willen consumeren, moeten we leren hoe we deze kunnen importeren."

Driscoll's, dat aardbeien, frambozen en andere tuinbouwproducten op de markt zet, is een familiebedrijf met een geschiedenis van meer dan 100 jaar. Het hoofdkwartier van Driscoll's staat in Californië. Er wordt samengewerkt met onafhankelijke telers, zoals een telersgroep in Mexico. Op de tijdslijn op de site van Driscoll's is te zien dat het bedrijf aan het begin van deze eeuw actief werd in China.
 
Volgens Alibaba is er vanuit Chinese consumenten veel vraag naar kwaliteitsproducten. Dit geldt met name voor verse AGF. Volgens een verslag kopen zo'n 36 miljoen Chinese huishoudens versproducten. Dit aantal zal met 2020 zijn verdubbeld.

Er zijn naar schatting ongeveer 455,9 miljoen huishoudens in China. Ongeveer 12% van deze huishoudens heeft in het afgelopen jaar wel eens online versproducten gekocht. Morgan Stanley schatte dat een derde van alle online consumenten ter wereld weer iets online zou kopen in 2016. Dit zou dan ten opzichte van 2015 gaan om 21%. De VS had de meeste groei in online omzet van AGF, van 8% in 2015 tot 26% in het afgelopen jaar. Dit verklaart waarom Amazon Whole Foods over wil nemen

In China hebben zich wat incidenten voorgedaan, die de vraag naar geïmporteerde producten heeft vergroot. Vorig jaar deed zich een schandaal voor in verband met verontreinigde melk, waardoor melkpoederproducten van bedrijven als Danone, Abbott en Mead Johnson een slechtere reputatie hebben gekregen. Ook waren er problemen met de kwaliteit van Chinees vlees, wat een negatieve impact had op restaurantketens als Yum China.
Publicatiedatum: