Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De exportperiodes voor Chileense druiven worden korter"

Chileense druivenexporteurs willen rassenveredeling impuls geven

"De exportperiodes voor Chileense druiven worden steeds korter en er is gedurende het hele seizoen sprake van concurrentie," laat Christian Crossen weten, algemeen directeur van het Chileense exportbedrijf Compañía Frutera Santa María, dat eveneens aanwezig was op de London Produce Show. "De start van ons seizoen overlapt met de seizoenen van Californië en Peru. Vervolgens komt de aanvoer uit India en Zuid-Afrika op gang, landen die steeds concurrerender worden."



Corssen vertelde over de sterke en zwakke kanten van de druivensector in zijn land. "Ik denk dat de Chileense druivensector gebaat zou zijn bij verandering. Jarenlang waren we gewend de druivenmarkt tussen december en mei te domineren maar tegenwoordig zijn we niet meer de enigen in deze periode en zullen we concurrerender moeten worden. We moeten de ontwikkeling van nieuwe rassen een impuls geven, dat is onze grootste uitdaging. Ik denk dat we in dat opzicht achterlopen bij andere producerende landen. Daarnaast vind ik dat Chili zich weer sterker moet richten op de kwaliteit in plaats van op de volumes. Tot slot denk ik dat Chileense exporteurs er goed aan doen om nieuwe markten te ontwikkelen in het Verre Oosten, waar Chili al actief is, in landen als Maleisië, Vietnam en Indonesië."



Het is nu eenmaal een feit dat het Verre Oosten op de Verenigde Staten na de belangrijkste afzetmarkt voor Chili is geworden. Vooral op markten als China en Zuid-Korea is de groei aanzienlijk. "Het geheim van onze succes op de Chinese markt is dat wij ervoor zorgen dat deze markt het juiste fruit ontvangt," legt Corssen uit. "De resultaten kunnen op deze markt erg goed zijn, zolang men er maar voor zorgt dat de klant de kwaliteit ontvangt die hij verwacht. Wanneer men zijn fruit echter naar China exporteert omdat het nergens anders te vermarkten is, zullen de resultaten rampzalig zijn."



Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat men de mentaliteit van de kopers op deze markt begrijpt, die totaal anders functioneert dan de Europese of Amerikaanse markt. "Er is een leveringsketen waarin retailers een belangrijke rol spelen. Fruit wordt in China op een andere manier vermarkt. Het is belangrijk om het land te bezoeken en met eigen ogen te zien wat de wensen van de klant hier zijn."



Corsssen haalt een anekdote van jaren geleden aan toen men dacht dat als iedere Chinees een Red Globe druif zou eten, de totale Chileense productie afgezet zou kunnen worden. "We hadden het mis want het percentage Red Globe dat aan de eisen van de Chinese markt voldoet is eigenlijk vrij klein. Chinezen stellen hoge eisen aan kleur, kaliber en uniformiteit. Ze weten precies wat ze willen en zijn ook bereid om hiervoor te betalen."

Chili heeft nog flinke volumes Red Globe beschikbaar, die momenteel worden verkocht op markten waar men van oudsher rassen met pit consumeert. "De huidige trends maken de ontwikkeling van nieuwe, pitloze rassen echter noodzakelijk. We denken dat de toekomstige generaties uitsluitend nog pitloze druiven zullen kopen," vervolgt Corssen. 



Wat betreft de London Produce Show, meldt Corssen dat het Verenigd Koninkrijk en Europa tot de belangrijkste markten voor Chileense druiven behoren. "Het is een goede periode om dit land te bezoeken. Enerzijds kunnen we onze klanten hier ontmoeten en anderzijds kunnen we als door SunWorld erkende exporteurs onze nieuwe druivenrassen presenteren. Het is een perfecte gelegenheid om bij te praten en te zien wat er speelt op de Europese markt en hoe het onze concurrenten op deze markt afgaat."


Voor meer informatie:
Christian Corssen J.
Compañía Frutera Santa María
Bajos de Matte Nº565
Casilla 251, Buin. Chile
Mob: +569 98221514
Tel: +562 23039220
christian@cfsm.cl
www.cfsm.cl

Publicatiedatum: