Het driedaagse programma ging van start met een reeks rondetafelgesprekken waarbij er kennis gemaakt kon worden met Chinese retailers en importeurs. Er waren prominente kopers aanwezig zoals Fruitday, Frutacloud, China Resources Vanguard, Mr Fresh (onderdeel van Alibaba) en Walmart China. De daaropvolgende beursdag stond in het teken van lezingen over de wereldwijde en Chinese AGF-sector. De conferentie op donderdag was vrij te bezoeken en werd bijgewoond door Chinese handelaren, importeurs, logistieke aanbieders, retailers en e-commerce bedrijven. Onder de internationale bezoekers en sprekers waren onder meer Camposol, Giumarra Vineyards, SVA Fruits (China), Summerfruit Australia en Emerson. Op vrijdag stond er dagvullende rondleiding langs verschillende on- en offline retailers in Sjanghai op het programma.
Het inkoopteam van Fruitday tijdens één van de rondetafelgesprekken
Richard Owen van PMA heet de aanwezigen welkom bij aanvang van de PMA Fresh Connections: China
In China groeit de online verkoop van AGF razendsnel. He Chun Lei is directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Groep. Hij legt uit wat het belang van een tool voor het verzamelen van onlineverkoopdata is om de consument te begrijpen en het aanbod op zijn wensen af te stemmen.
Klik hier voor een fotoverslag
De Chinese retailmarkt groeit gestaag. In de grote steden in China moeten fysieke winkels hevig concurreren met onlinewinkels op prijs en convenience. Beide proberen zo dicht mogelijk bij de eindconsument te staan. Supermarktketens openen buurtsupers op iedere straathoek in Shanghai en onlineretailers beloven levering aan huis binnen 24 uur of zelfs 30 minuten. Online giganten zoals Alibaba nemen hun intrek in winkelpanden om hun klanten de gelegenheid te geven het assortiment 'te ervaren'. Offline aanbieders gaan online om hun klanten meer gemak en flexibiliteit te bieden en om waardevolle klantgegevens te verzamelen. Er is vooralsnog geen duidelijk winnend format aan te wijzen en de concurrentie is moordend.
Eric Li, vicepresident van Yiguo, moederbedrijf van Exfresh
De rondleiding werd vervolgd met een bezoek aan Hema, een nieuwe premium retailer in Shanghai die vorig jaar zijn deuren opende. Hema is voor 100% in handen van Alibaba en belichaamt het nieuwe retailmodel van de internetgigant, waarbij het bedrijf fysieke winkels opent. Hema groeit snel en opende vorig jaar alleen al 15 winkels. In tegenstelling tot traditionele winkels is de verkoopdoelstelling van Hema om de helft van de omzet online en de andere helft offline te realiseren. "We beloven de klant dat we bestellingen binnen 30 minuten leveren. In de weekenden bezoeken klanten onze winkels om het productaanbod te bekijken en nieuwe smaken en merken uit te proberen. We hebben bars en restaurants in de winkel, waar koks de verse producten van onze klanten direct bereiden."
Groepsfoto voor de Hema winkel in Shanghai
Personeel maakt online bestellingen van klanten gereed in de Hema winkel in Shanghai. Voor klanten die binnen een bepaalde afstand van Hema wonen worden de bestellingen binnen 30 minuten aan huis bezorgd.