Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VI.P Val Venosta ziet appelproductie met 20% dalen

"Als gevolg van vorst tijdens de bloeiperiode in april 2016 waarbij de temperaturen daalden naar -5/-10°C, zijn onze volumes met 20% gedaald," vertelt Benjamin Laimer (op onderstaande foto), salesmanager bij VI.P, l'Associazione delle Cooperative Ortofrutticole della Val Venosta.


"Desondanks is de kwaliteit van de appelen uitstekend en de markt houdt gelijke tred met onze productie. De afzet verloopt dus volgens verwachting."

Italië belangrijkste markt
"Voorheen richtten we ons op de Noord-Afrikaanse markt maar om politieke redenen wordt dit steeds moeilijker. De situatie in Libië bezorgt exporteurs veel stress. Ook in Algerije verlopen de zaken niet altijd volgens plan en Egypte heeft geen geld. Zodoende focussen we nu op Europa. We richten ons met name op Italië, onze voornaamste markt, waar we 50% van onze volumes afzetten. Verder exporteren we naar Spanje, Portugal, Scandinavië en Duitsland."

Gevarieerd aanbod
VI.P werkt een innovatie en staat in voortdurend contact met diverse testcentra in Amerika en Nieuw-Zeeland voor de ontwikkeling van nieuwe rassen. "60% van onze productie bestaat uit Golden Delicious. Dit ras verliest echter aan populariteit op de Duitse markt en ook elders." Hoewel zij maar 3,5% van de productie vertegenwoordigen, investeert VI.P ook flink in clubrassen omdat deze aan de wensen van de consument beantwoorden. Het ras Ambrosia, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Riviora, is een succes gebleken dankzij zijn zoete smaak en volmaakte uiterlijke kenmerken. De rassen Envy, ontwikkeld in samenwerking met VIG, en Kanzi zijn ook in opmars."

Een ander nieuw ras is Yello, een Golden Shinano appel met een gele schil. De appel heeft een zoete en aromatisch smaak en een knapperige 'bite'. Het ras is afkomstig uit Japan en werd in samenwerking met VOG ontwikkeld.



"Pinova is een een ras dat kenmerkend is voor Val Venosta. Deze appel heeft een zure smaak en is goed ontvangen op de markt. De productie (9.500 ton, d.w.z. 4%) neemt toe en Italië, Spanje en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten voor dit ras.

Biologische teelt
Het biosegment is belangrijk en groeit. "De consument hecht steeds meer waarde aan pure en duurzame producten en wij komen aan deze wens tegemoet."
Momenteel beschikken wij over een bio-areaal van 800 hectare, wat overeenkomt met 10% van onze totale productie. "De komende 3 jaar hopen we dit uit te breiden naar 15%. Biologische appelen zijn geen niche-product maar horen in het vaste assortiment thuis."

Omzet
"Voor alle belangrijke rassen is het verkoopseizoen gestart. We zijn begonnen met Golden Delicious, Red Delicious en Gala, gevolgd door de clubrassen Kanzi, Envy en Ambrosia. Nu is het de beurt aan Pinova, een laat ras," legt Fabio Zanesco (onderstaande foto) uit, VI.P salesmanager.

"De voorraadvermindering verloopt volgens verwachting. De markt voor rode en tweekleurige rassen is levendig en ook clubrassen doen het goed. Tot dusver is 25% van onze voorraad verkocht. Golden Delicious presteert wat minder dan de overige rassen vanwege de grote volumes tweede keus appelen en als gevolg van de omstandigheden op de Noord-Afrikaanse markt. Desondanks lukt het ons de vaart er in te houden."



"Het Gala-seizoen is halverwege en zal in maart eindigen. Voor Red Delicious verloopt alles volgens plan en het seizoen zal nog tot de vroege zomer duren. We zijn optimistisch over het verder verloop van het seizoen. De kwaliteit en houdbaarheid zijn erg goed en ondanks de moeilijke omstandigheden op sommige markten, slagen we er samen met onze klanten in ons beoogd resultaat te bereiken."

Marketing en communicatie
"We halen lokale producenten naar supermarkten om hun appelen aan te prijzen, want wie zou dat nu beter kunnen doen dan zijzelf? Zij kunnen alle vragen van de consument te beantwoorden." Groothandelaren ontvangen een coccinella-stempel voor iedere ton appelen die zij afnemen bij VI.P. Deze stempels kunnen ingewisseld worden voor reclamematerialen. Retailers kunnen een waardebon van €50 winnen voor elke 30 kilo verkochte appelen. "Daarnaast beiden wij kits aan waarmee deelgenomen kan worden aan een fotowedstrijd waarbij voor €5.000 aan Val Venosta producten gewonnen kunnen worden. Er zijn ook twee elektrische scooters te winnen." Dit soort acties zijn belangrijk omdat zij onze directe en transparante communicatie weerspiegelen en ons de mogelijkheid bieden realtime belangrijke informatie uit te wisselen. "Bovendien zorgen proeverijen in winkels er voor dat de consument kennismaakt met onze Val Venosta appelen."

Vooruitzichten voor de toekomst
"We hopen te blijven groeien met behoud van de natuur in onze prachtige vallei. Verder willen we nieuwe rassen introduceren die bij alle consumenten in de smaak vallen."


Contact:
VI.P soc. coop. agricola
Via Centrale 1/c, Laces (BZ)
Tel.: (+39) 0473 723 300
Fax: (+39) 0473 723 400
Email: info@vip.coop
Web: www.vip.coop
Publicatiedatum: