Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlandse Foodservice goed voor €13,8 miljard

Nederlander consumeert 2,3 maaltijden per week buitenshuis

Uit de recent beschikbare studie van Gira Foodservice (IRI) blijkt dat er in Nederland ruim 2 miljard maaltijden/snacks per jaar buitenshuis geconsumeerd worden met een totale waarde van 13,8 miljard euro in de Nederlandse Foodservice markt. Hiervan zijn circa 720 miljoen maaltijden (35 procent) geserveerd via 'social Foodservice' (onder andere bedrijfskantines, ziekenhuizen, scholen, ouderenzorg) en 1,3 miljard maaltijden (65%) via 'commercial Foodservice' (onder andere restaurants, hotels, transport, vrije tijd en events). Gemiddeld komt dit dus neer op 121 maaltijden per jaar per inwoner en een besteding van 815 euro per inwoner per jaar.

Social Foodservice stabiel
De totale foodservice markt is in de afgelopen jaren continue gedaald in volume met een gemiddelde daling van 1,3% per jaar. Over een periode van 7 jaar gaat het over een daling van meer dan 200 miljoen maaltijden/snacks. Deze daling heeft vooral de Commercial Foodservice getroffen, binnen social Foodservice is de daling veel kleiner. Er is een kleine daling zichtbaar binnen bedrijfskantines, vooral te verklaren door de daling in personeelsaantallen maar ook door een beperking van de subsidies in dit segment. Ook het aantal maaltijden wat binnen de ouderenzorg wordt geserveerd staat onder druk, aangezien ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Binnen de gezondheidszorg is de markt redelijk stabiel en bij scholen is een groei zichtbaar, vooral dankzij het toenemende studentenaantal op universiteiten.

Gira Foodservice verwacht dat tussen 2016 en 2020 de sociale foodservice markt verder zal stabiliseren, met een kleine daling in aantal maaltijden maar een groei in waarde.

Herstel voor Commercial Foodservice
De economische crisis heeft een duidelijke negatieve impact gehad op de commercial foodservice, vooral in de periode tussen 2008 en 2012 (omzetdaling van -1,1% gemiddeld per jaar). Tussen 2012 en 2014 was de daling al kleiner (-0,6%) en in 2015 laat de markt weer een groei zien van 3%. Vooral full service restaurants hebben geleden onder het feit dat consument de hand op de knip hield met betrekking tot uit eten gaan. Echter 2015 was het kantelpunt, waarin deze markt weer een groei laat zien van +2,2%.

Quick service restaurants herstellen nog sneller (+5,2% groei in 2015) dankzij de positieve ontwikkeling van de moderne fast food concepten en koffieshops die de beperkte prestaties van traditionele cafetaria's, lunchrooms en café/bars compenseren. Ook de omzet in de hotelsector groeit weer gestaag (+2%) vooral te danken aan het ontbijtmoment. Toch verwacht Gira Foodservice dat de commerciële foodservice markt nog wel enige tijd nodig zal hebben om volledig te herstellen van het gebrek aan consumentenvertrouwen in de afgelopen jaren en het is dan ook te verwachten dat het aantal maaltijden wat wordt geserveerd in de commerciële foodservice in 2020 nog niet terug is op het niveau van 2008.

Contractcatering en ketens winnen aandeel van zelfstandigen
Meer dan de helft van de geserveerde maaltijden werd geserveerd door een contractcateraar of keten, iets minder dan de helft door zelfstandigen. In de afgelopen 7 jaar is het aantal geserveerde maaltijden door contractcateraars/ketens met 1,2% gestegen, terwijl het aantal maaltijden bij zelfstandigen met 1,3% daalde over diezelfde periode. Gira Foodservice verwacht dat deze trend zich de komende jaren voort zal blijven zetten en zowel contract cateraars als ketens tot 2020 verder blijven groeien (met resp. 1,6% en 2,9% per jaar). Bij contractcateraars zal het grootste deel van de groei uit bedrijfscatering komen en voor ketens vooral vanuit de Quick Service Restaurants.


Evolutie in aantal maaltijden/snacks van Contract Catering & Ketens versus Zelfstandigen in Nederland 2008-2016-2020.

Bron: IRI
Publicatiedatum: