Nieuwe Japanse appel op Interpoma gelanceerd: Yello

Het nieuwe Japanse appelras yello heeft een gladde, gele schil en een zoete, sappige bite en zal wereldwijd vermarkt gaan worden. 

Tijdens de vakbeurs Interpoma in Bolzano vond op 25 november de officiële presentatie van yello plaats in aanwezigheid van een delegatie uit Nagano. 



Het ras, dat op de markt zal komen onder de merknaam Yello, draagt de naam Shinano Gold en werd in 1993 in Nagano ontwikkeld uit een kruising tussen Golden Delicious en Senshu. In 2005 werd de eerste boom aangeplant in Alto Adige, in Zuid-Tirol. In 2007 werd er een overeenkomst getekend tussen het Prefectuur Nagano en het Alte Adige Variety Innovation Consortium (SK Süd-Tirol) waaruit in 2016 een licentie voortvloeide voor het vermarkten en produceren van het ras in Europa. De licentie behoort toe aan VOG, de Verenigde Coöperatie van Zuid-Tiroler Fruittelers en de Coöporatie Val Venosta.

"Innovatie is belangrijk voor de toekomst van de appelteelt in Alte Adige," legt VOG_voorzitter Georg Kössler uit. "De instituten hebben samengewerkt om dit belangrijke resultaat te bereiken," vertelt Arnold Schuler, landbouwraadslid van de provincie Bolzano. Het Innovation Consortium heeft samengewerkt met het Laimburg onderzoekscentrum en het Alte Adige Consultancy Centrum om de ontwikkeling van de nieuwe appel te coördineren."




Het ras Shinano Gold heeft een geregistreerd handelsmerk gekregen: yello, een naam die de unieke kleur van het ras benadrukt. Het gekozen lettertype van het logo doet denken aan de penseelstreken van de Japanse schrijfkunst. Vanaf nu is het yello merk in 60 landen wereldwijd geregistreerd.

"De Shinano Gold is één van de eerste rassen die vanaf het ontwikkelingsstadium door het Variety Innovation Consortium werd gevolgd en nu is de tijd aangebroken om het ras commercieel te ontwikkelen," aldus Markus Bradlewarter, directeur van het Variety Innovation Consortium.

Tussen 2017 en 2018 zullen er 150.000 bomen aangeplant worden in Zuid-Tirol.
"We hebben deze uitgelezen kans aangegrepen om voor een omwenteling in de categorie gele appelen te zorgen. Met het ras yello kunnen we een nieuwe weg inslaan op markten waar Golden Delicious al jaren aan terrein verliest zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland," vertelt Federica Morselli.

"Bij de ontwikkeling van yello zijn twee verschillende tradities samengekomen, die van Japan en Alto Adige, met als gemeenschappelijk doel een modern en succesvol appelras te creëren dat in staat is markten te veroveren."

Dit jaar zijn er in geselecteerde winkels in Milaan en Brussel proeverijen georganiseerd waarop de reacties zeer positief waren. Naast de felgele kleur, stevige textuur en exotische smaak beschikt het ras over een goede houdbaarheid en constante kwaliteit.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven